Monday, September 15, 2008

Harga Tiket Naik, Alhamdulillah.....

Salam semua....

Alhamdulillah, akhirnya dapat juga saya membeli tiket untuk balik raya buat kali pertama di perantauan ni (setelah bekerja)...biarpun harganya sedikit 'up' namun bagi saya ia berbaloi. Berbaloi kerana tak perlu berkongsi kereta sambil bertarung nyawa memandu ke Butterworth. Entahlah, kebiasaannya saya cuma boleh bertahan paling kuat pun 3 jam sahaja sebelum mata mula layu bak si mata ikan puyu ketika memnadu. Untuk perjalanan jarak jauh sebegini, saya perlukan ihsan si abang dreba.

Dek kerana lambat mendapat pelepasan cuti, saya boleh berselamba rock ketika kaunter khas tiket raya mula dibuka. Namun baru sehari kaunter dibuka, tiket ke Utara terus habis dipasaran bagaikan ayam golek panas. Ketika itu, termenung jugalah sekejap memikirkan strategi nak balik beraya. Mengimbas kembali kenangan semasa menuntut di Tronoh dulu, masalah sebegini tak pernah timbul langsung. Sesiapa yang nak balik beraya, jauh mana sekalipun tak menjadi masalah. Semuanya setel semudah ABC, naik kapcai jer beramai-ramai...hujan panas, ribut petir, kilat menyambung tak pernah menghalang program kami. Malah terdapat juga sebahagian kengkawan yang berkapcai sedari Skudai. Bila umur dah kian lanjut, tulang yang yang mula mereput, muka dah mula berkedut...jangankan berkapcai, nak berkereta pun terkemut-kemut.

Kini dengan tiket dah tersemat di dalam dompet, bahkan dengan harga yang bagi saya amat berpatutan berbanding yang dijual oleh sang ulat. Tambahan pula tiket sang ulat berubah-ubah waktunya, dan mungkin bas yang ditunggu tak kunjung tiba. Dibandingkan pula dengan kos flight tambang murah yang tersedia, hampir sepertiga sahaja kosnya. Saya berpendapat, kenaikan harga tambang secara sah ini sedikit sebanyak membantu mengurangkan masalah agihan tiket semasa musim perayaan. Harga yang ditawarkan kini lebih realistik, dan bersifat menang-menang untuk kedua-dua pihak. Jika ada pengguna yang membebel berhubung perkara ini, saya teramat yakin mereka hanyalah pengguna bermusim yang setahun sekali balik kampung. Bagi pengguna yang hampir setiap minggu berkunjung ke terminal bas ekspress seperti saya, bebelan tersebut mengarut. Anda tak percaya? Percayalah.....

No comments: