Saturday, June 14, 2008

Ulat Dalam Batu Pun Pandai Cari Makan

Salam semua..

Sejak hidup merantau di Kuantan, saya mula rapat dengan kawan-kawan baru yang terdiri daripada pemandu bas. Saban minggu saya berulang alik daripada Kuantan ke Butterworth, pemandu bas pun dah cam muka mamat sorang ni. Tambahan sejak bermulanya musim cuti sekolah, tiket di kauter sentiasa habis. Tiket lagi dua minggu pun dah habis kena sapu....bukan oleh penumpang, disapu oleh ulat.

Yer, ulat-ulat yang bersepah di perhentian bas utama di Malaysia ni dah semacam raja di sana. Senang-senang dia naikkan harga tiket yang telah dibelinya sejak awal kepada pelanggan yang terdesak. Saya juga pernah menjadi salah seorang daripadanya...sebagai pembeli yer bukan ulat. Namun apa kan daya, kalu tak dibeli tiket dah habis...Nak naik ke Kl cari bas Butterworth di Puduraya, kat situ bukan ulat lagi dah, bapak naga yang menunggu. Bayangkanlah harga tiket ke KL-Butterworth sahaja dah mencecah RM50, kalah naik flight.

Ada juga member yang beri cadangan naik firefly, boleh terbang terus ke Penang....masalahnya jadual flight bukan nak ikut selera kita. Logistik ke airport juga terhad, parkingnya pula boleh tahan, sama dengan harga tiket bas sehala...parok gok kalau nak balik setiap minggu. Maka bas menjadi pengangkutan paling ideal bagi orang seperti saya, dan pemandu bas adalah penyelamat. Selamat semasa perjalanan dan selamat daripada menjadi mangsa ulat zaman moden.

Tak rugi saya berkenalan dengan abang-abang dreba ni, di saat genting ketiadaan tiket...saya sentiasa mendapat seat dreba (seat kecil bersebelahan tangga bas) biarpun tidaklah seselesa seat penumpang. Pernah sekali saya lihat seorang mamat Bangladesh terpaksa duduk di atas tangga kerana seat dreba dah penuh, saya tersenyum sendirian. Sebulan berlalu, giliran saya pula menggantikan seat VIP tu...heheh pada muka saya duk rajin senyum kat orang sangat. Sebenarnya pemandu bas tidak memberi seat VIP ini sembarangan, namun kerana kesian pada penumpang...terpaksalah membantu. Saya lebih suka mendapatkan seat dreba (atau seat VIP) daripada melayan ulat durjana yang mencekik darah. Kerana sikap kita yang memberi muka kepada mereka, ulat-ulat moden dalam (bangunan) batu ini hidup mewah.

Pesan saya kepada pembaca semua, pastikan anda membeli tiket lebih awal sebelum ingin menggunakan bas ekspress. Jika tiket dah habis dan anda (berseorangan) benar-benar perlu bermusafir....jumpa sahaja dengan pemandu bas. Mereka mungkin boleh membantu untuk memberikan seat dreba dengan harga yang berpatutan. Jangan layan si ulat atau bapak naga yang berkeliaran, dah banyak sangat mangsa yang mereka telannnnn...sekian wassalam.

No comments: