Sunday, June 29, 2008

Spanish Flu dan Susu Lembu


Salam buat semua,

Pernahkah pembaca sekalian mendengar kisah Spanish Flu (SF) yang berlaku pada zaman perang Dunai Pertama sekitar tahun 1918? Emmm…saya sendiri hanya mendengarnya dalam satu kursus yang dihadiri minggu lepas. Kisah ini agak menarik dan ingin saya kongsi bersama dengan pembaca abu-alfateh.

Sebenarnya kewujudan wabak SF tiada kena mengena langsung dengan negara Sepanyol melainkan ramai rakyat Sepanyol meninggal kerananya. Al kisahnya, wabak itu bermula daripada negara Uncle Sam. Namun ketika Perang Dunia meletus, kerajaan Amerika telah menghantar pesakit dengan wabak SF ke medan perang untuk dikorbankan secara bermaruah la kununnya (strategi perang yang cukup menjijikkan). Pelik kan begitu, penyakitnya bermula di Amerika namun Sepanyol yang dipersalahkan. Dan yang lebih malang lagi, hampir 30 juta warga Sepenyol terkorban akibat penyakit ini meskipun Sepanyol langsung tidak terlibat di dalam kancah perang.

Apalah agaknya moral daripada cerita ini…? Emmmm fikirkanlah sendiri yer. Tak semua benda itu perlu diterangkan dan diheboh-hebohkan. Bak kata pantun moden nukilan daripada pepatah orang lama “Lembu punya susu, sapi dapat nama…. kalau dah lembu tak mengaku, sapi la yang nak kena"…Biarpun cerita ini disampaikan dengan nada santai, namun jika ia dikaitkan dengan suasana politik antarabangsa agak sensasi juga jadinya, sekian dahulu lah yer wassalam.

No comments: