Monday, September 15, 2008

Menanti Hasil Doktrin TV Nasional...


Semakin lama diperantauan saya semakin kurang menonton TV, mungkin kerana pengaruh Ramadhan atau mungkin dah takdak apa yang nak ditonton. Buka jer siaran semuanya cerita hantu, seram, dukun, pawang, saka, susuk, misteri dan segala yang berkait dengannya. Sekarang ni stesen TV di Malaysia seolahnya dirasuk hantu. Entahlah, mungkin itu jer bentuk rancangan yang mudah diterima oleh masyarakat Malaysia...atau semua pengarah nak menceduk idea David Teo bikin filem.

Sedang kita kecoh mencari penawar kejadian misteri di Tanjung Lumpur, stesen TV pula berperang buat cerita alam misteri. Daripada majalah, komik, novel, stesen radio, panggung wayang hinggalah ke stesen TV, masing-masing berebut nak pastikan cerita merekalah yang paling berpuaka. Saya ternanti-nanti juga apa agaknya respon dari pak Menteri, emmm takkan nak kena tunggu selepas 16 September lah kut (esok jer pon).


Namun berita kewujudan satu doktrin baru yang diwujudkan untuk mengawal kegiatan seni ini sedikit melegakan. Mungkinlah selepas ini ada satu hala tuju yang ditunjukkan oleh stesen TV tempatan? Entahlah....sekurang-kurangnya doktrin dah ada, cuma nak cari doktornya pula....bak kata si Nabil," Lu fikirlah sendiri......" sekian wassalam.

No comments: