Thursday, September 25, 2008

Amukan di malam akhir Ramadhan...


Salam Ramadhan buat semua...

Saya masih ingat peristiwa di suatu pagi pada 5 tahun lepas ketika masih lagi bergelar pengantin baru. Saya bersama adik bongsu mengejar sekumpulan Mat dan Minah Rempit yang tak beradap atau kurang ajaq kat orang Kedah. Entah apa yang saya fikirkan ketika itu, dengan hanya berpelikat dan baju panas celoreng, saya mengamuk bagaikan orang gila...dan saya rasa saya dah sedikit tak siuman pada malam itu...

Saya marahkan mereka kerana pada malam Aidulfitri yang sepatutnya digunakan untuk memohon keampunan Ilahi, mereka buat race haram di jalan besar hadapan rumah saya di Taman Wira Mergong. Saya tak kisah sangat jika mereka nak buat 2-3 lap, namun bila bilangan lap sudah mencecah belasan....tanpa sedar tangan ini terus mencapai parang tumpul di hadapan rumah. Hampr 15 minit rasanya amukan saya berlangsung....dan parang tersebut sempat terbang pada salah seorang Mat Rempit yang angkat tayar betul-betul di hadapan muka saya. Syukur Alhamdulillah, umur saya dan Mat Rempit tersebut masih panjang....Namun terkejut beruk juga sebilangan jiran saya yang terjaga mendengar anak Makcik Ani mengamuk pada malam raya.

Malu juga sebenarnya nak bercerita kisah buruk peribadi kepada satu dunia...namun hakikatnya inilah saya suatu ketika dahulu. Syukur kerana saya juga beristerikan seorang yang sabar dan mampu menerima diri ini seadanya. Saya pernah sekali memberitahu isteri, "waktu training askar dulu lagi gila....sikit-sikit cam ni tak heran lah". Emmm memang angkuh bunyinya, namun seperti yang pernah saya kongsikan pada posting lepas, latihan ROTU ada kalanya tak masuk akal. Sedikit sebanyak saya terpengaruh dan sesekali mengamuk tanpa sedar. Tak boleh juga rasanya disalahkan latihan ROTU kerana mungkin juga memang saya jenis yang menyimpan rasa dan boleh meletup. Mungkin saya menjadikan latihan ROTU sebagai alasan untuk saya mengamuk....emmm apa-apa pun kini segalanya dah berubah yer.

Semua ini kisah lama....(biarpun baru 5 tahun lepas) kisah sebelum isteri saya mengandungkan Muhammad Nuruddin Al Fateh. Sejak 2 tahun sudah, baran saya telah mampu dikawal...Demi anak tersayang, saya telah berjaya menghakis penyakit baran ini sehingga ke tahap 0.1% . Demi sayangkan anak dan isteri juga, saya berazam sepenuh hati agar dapat menunjukkan tauladan terbaik kepada mereka...tiada lagi amukan Insyaallah. Malah kini, cara saya memandu kereta juga telah berubah, tiada lagi sumpah seranah apabila dipotong que.

Bukan senang sebenarnya untuk bersikap tenang kerana kesabaran kita akan sentiasa diuji. Ujian akan datang dalam pelbagai rupa, namun tindakan kita perlu sentiasa sama...rilex la brader. Mungkin juga isteri saya sendiri turut mengamalkan doa tertentu untuk menenangkan suaminya ini, entahlah...yang penting kesabaran itu tak merugikan. Nanti bila ada masa terluang boleh dikongsikan kisah berkisar bab kesabaran pulok....Insyaallah. Untuk malam ni, cukuplah dulu rasanya, dah panjang pula posting malam ni. Kepada semua rakan taulan, sahabat handai, ipar duai...saya ucapkan Selamat Berpuasa dan Selamat Menyambut Syawal Mulia. Moga kita diberikan kesempatan untuk menghabiskan Ramdhan dengan sempurna dan memulakan Syawal dengan gembira....ameen.

No comments: