Saturday, September 27, 2008

Hujan emas di negara orang..


Salam semua..

Baru sebentar telefon saya berdering menerima panggilan daripada seorang sahabat lama yang cukup diingati, Aris Arbai. Seronoknya dapat berbual kembali dengan sahabat ini kerana beliau sudah 14 bulan merantau ke Timur Tengah. Saya pada mulanya dahulu bagai tak percaya mendengar Aris terbang ke Saudi, mengenangkan betapa 'kepo'nye kawan saya yang seorang ni. Namun itulah yang dinamakan rezeki, tiada yang mustahil menurut kerja buat Allah. Alhamdulillah untuk sambutan raya tahun ini, beliau dibenarkan bercuti panjang oleh majikannya.

Aris adalah antara partner saya semasa di dalam ROTU. Partner dalam erti kata kategori yang masuk ROTU semata-mata nak tinggal di asrama. Kami sekadar layan je apa yang disuruh dan tinggal apa yang dilarang, nak taksub lebih-lebih tu jangan haraplah. Namun mamat dari Johor ini sangat peramah dan sukar sekali nak marah kat orang. Setelah tamat belajar, saya sempat sekali berjumpa beliau di bandar Kuantan semasa saya masih berkhidmat dengan Pelabuhan Pulau Pinang. Aris yang saya kenali di unversiti, selepas grad dan yang baru bercakap di telefon kini masih sama perangainya....syukur.

Sebenarnya saya turut perhatikan perubahan sikap beberapa kengkawan lama setelah menyertai sektor Oil & Gas (OnG) ni. Terus-terang saya katakan, ada yang telah berubah dan saya rasa mereka juga mungkin tidak sedar perubahan itu berlaku. Sektor OnG ini selain daripada menjanjikan pendapatan yang agak lumayan, turut memerlukan pekerja yang penuh dedikasi dan betul-betul profesional. Kemahiran teknikal mereka bakal tercabar dan cabaran ini mungkin sedikit sebanyak akan mengubah psikologi harian seseorang. Ada yang menjadi terlalu profesional dan hanya tumpukan kepada kerjaya. Ada juga yang menjadi terlalu self centered dan agak lupa asal usul. Hal ini bukanlah suatu yang pelik di kalangan orang minyak, biarpun majoritinya tidaklah begitu. Namun, hal ini hanyalah pendapat peribadi saya semata-mata yang baru 5 bulan menjadi orang minyak.

Pernah suatu hari saya hampir naik angin kerana ada seorang kenalan yang dengan tanpa segan silu mengutuk industri kereta negara. Hal ini berlaku semasa dia berbicara tentang polisi negara menyebabkan harga kereta import di Malaysia jauh lebih tinggi berbanding di negara 'Mat Salleh' tempat beliau belajar dahulu. Secara tiba-tiba terpacul daripada mulutnya yang tak berfilter itu,"then they came out with the stupid Proton". Saya memerhatikan beliau atas bawah sambil berkata di dalam hati,"aku pun tak pakai Proton jugak, tapi tak dak la sampai nak sebut dengan bangganya perkataan STUPID tu". (Nasib baik jugalah saya sekarang dah sedikit pandai mengawal diri...kalu tidak maunye dipangkah teruk mamat yang lupa daratan ni). Saya terus beredar ke meja sebelah dan meninggalkan beliau berbicara mengikut seleranya.

Sebab itulah apabila dapat berbual dengan Aris sebentar tadi, saya rasa bersyukur kerana rakan saya ini masih tetap seperti dahulu. Aris yang penuh bersahaja, mesra dan berbangga menjadi rakyat Malaysia, biarpun beliau kini berkelana nun jauh di sana. Biarpun pendapatannya kini, emmmm tak payah nak ceritalah kat sini, biarpun tahap pekerjaannya sunggguh profesional, biarpun beliau ditimpa hujan emas di negara orang, beliau tetap Aris yang saya kenali dahulu. Kesempatan belajar di luar negara tidak sama keadaanya dengan kesempatan sebagai pekerja yer. Pelajar pergi ke sana dengan misi dan cabaran yang jauh berbeza dengan orang berkerja, terutamanya bagi yang telah bekeluarga. Namun masih ramai di kalangan profesional kita yang terbang ke sana dengan seribu harapan dan mereka bakal pulang dengan jutaan pengalaman nanti.

Sebab itu jugalah saya selitkan kisah sedih di gerai kuih pada posting lepas sekadar peringatan kepada diri sendiri dan semua pembaca agar sentiasa insaf dengan limpahan rezeki yang dinikmati kini. Tak kiralah samada kita dihujani emas, permata, batu cincin atau Zhulian sekalipun, janganlah dilupakan asal-usul. Dan jika asal usul kita juga sememangnya turut dilimpahi rezeki yang melimpah ruah, ingatlah pula masa depan di alam kubur. Harta tak bawa ke kubur, pangkat ditinggalkan, malaikat juga tak kenal yang mana manager yang mana satu cleaner. Semuanya sama di sisi Tuhan, melainkan mereka yang beriman dan bertaqwa. Emmm....harapnya sempatlah nanti berjumpa Aris sebelum beliau terbang kembali ke Saudi, banyak sangat benda yang nak ditanyakan nanti....sekian dahulu wassalam.

No comments: