Friday, September 26, 2008

Kisah sedih di gerai kuih....

Gambar hiasan daripada Utusan Malaysia: Mat menyara 8 adiknya
Salam semua...

Hari ini saya sempat mengikuti majlis CEO Engagement di pejabat. Majlis begitu ceria dan penuh persembahan montaj daripada pelbagai jabatan termasuklah daripada jabatan kami di Health Safety and Environment (HSE). Hampir 2 jam majlis berlangsung yang dimulai dengan tazkirah ringkas daripada Uztaz Ahmad Syukri. Kisah saya ingin kongsikan di sini adalah daripada seorang rakan lain iaitu Pengurus Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Ir. Che Ujang Ibrahim. Beliau menyampaikan sebuah sajak yang menurutnya telah disimpan sejak 6 tahun lepas. Hari ini beliau sudi berkongsi sajak tersebut buat kali pertamanya di khalayak.

Sajak itu tidaklah begitu istimewa kerana sebagai seorang jurutera elektrik, Ir. Che Ujang seperti saya jua agak rabun seni. Namun kisah di sebalik sajak tersebut begitu menyentuh hati....saya dapati beberapa hadirin yang menitis air mata mendengarnya. Kisah ini berlaku pada 6 tahun lepas semasa beliau singgah di sebuah pasar Ramadhan untuk membeli juadah berbuka. Terdapat 2 kanak-kanak lelaki yang berada di hadapan beliau dengan berpakaian comot namun terpancar cahaya keanakan pada wajah mereka. Kedengaran suara lembut si abang bertanya adiknya kuih yang ingin mereka beli sambil memegang sekeping wang RM1. Si adik berkata beliau teringin sangat nak menjamah nasi sebagai juadah berbuka, dengan wajah yang penuh harapan. Si abang membalas,"adik, abang cuma ada satu ringgit sahaja, tak boleh lah beli nasi. Kita makan kuih saja lah"..

Che Ujang dengan suara yang penuh sebak menambah,"mendengar perbualan anak-anak ini, saya teringatkan keadaan saya sendiri semasa kecil. Mungkin sahaja Allah Taala sengaja nak mengingatkan saya melalui anak-anak ini. Selepas daripada itu Che Ujang berhenti seketika sambil menahan nafas sebaknya dan suasana dewan sunyi sepi...Beliau menyambung, "bukan semua harta yang ada di tangan kita itu adalah untuk kita, sebahagiannya adalah untuk dibahagikan kepada mereka yang lebih memerlukan".

Setelah mendengar luahan hati beliau, saya termenung seketika sambil teringatkan sebuah hadith yang disampaikan pada tazkirah Ramadhan beberapa malam sudah. Ustaz menceritakan bahawa suatu hari Nabi s.a.w. telah berkata kepada para sahabat, "kamu semua terlalu sayangkan harta orang lain". Para Sahabat berasa pelik sambil menafikan pernyataan tersebut biarpun dua kali baginda mengulanginya, mereka lantas bertanya maksud baginda. Nabi s.a.w. menerangkan maksudnya ayat tersebut yang lebih kurang begini maknanya; kita sayangkan harta yang ada di tangan, sedangkan harta itu adalah harta orang lain. Apabila kita mati kelak harta itu akan sampai ke tangan orang. Harta kita yang sebenar adalah harta yang telah disedekahkan, pahalanya akan menemani kita sehinggalah ke akhirat kelak".

Saya tiada ulasan untuk posting ini, motifnya teramat terang lagi bersuluh. Sama-samlah kita hayati maksud hadith di atas dan kisah sedih di gerai kuih ini yer...wassalam.

No comments: