Tuesday, April 8, 2008

Kisah Di Asahan - Change Parade Atau Tercirit?

Sejak demam pilihanraya bermula, kisah di Asahan terhenti seketika. Sebenarnya sukar juga untuk diingati kesemua kisah menarik sepanjang di Asahan kerana backup memory yang tak cukup power (tak tau la nak tambah RAM apa lepas ni). Saya cuba lah coretkan sekadar termampu buat para peminat kisah pewira 5 sen tak cukup seringgit ini.

Setelah malam pertama di Asahan, kami dipecahkan mengikut peringkat masing-masing. Kadet Peringkat 2 dan 3 kena masuk hutan, manakala saya dan kengkawan yang masih nangoi (Peringkat 1) masuk ke Kem Asahan. Keadaan kem di kawasan pergunungan memberikan kesan effek sementara yang cukup menambat hati pengunjung pertama seperti kami. Suasananya sungguh segar dan nyaman bagaikan berada di Eropah, bernafas sahaja sudah berasap-rasap mulut dan hidung kami.

Program bermula dengan latihan PT (physical training) pagi. Kalau tadi asap keluar dari mulut dan hidung, kali ini kepala pula yang berasap (mungkin sebab kepanasan yang mendadak kut). Disambung pula dengan latihan kawad dan kelas taktikal, begitulah aktiviti harian kami selama 5 hari. Sebelah malam pula aktivitinya pelbagai. Row call setiap selepas solat Isya' adalah masa untuk mendengar syarahan jurulatih yang pandai pula nak kenakan kami termasuklah bila diadakan Change Parade. Saya memanggilnya tercirit, sebab sekali kena je, terus keluar asap di kepala. Aktiviti ini memaksa kami menukar pakaian mengikut parade yang diminta oleh jurulatih dalam masa yang sangat singkat, maka al maklumlah keputusannya. Ada yang dah tak ingat jenis pakaian, ada yang dah tak jumpa pakaian malah ada yang kalut terlebih sampai dah tak kenal antara badak afrika dengan kawan sendiri. Yang peliknya ada juga yang sempat mengintai kadet wanita menukar pakaian...hampehhh.

Saya selalunya akan volunteer untuk melakukan rondaan malam, sesatunya aktiviti yang boleh menyelamatkan diri daripada sebarang saspen yang disengajakan ini. Namun saspen semasa meronda tetap ada. Chobaannya bergantung kepada kekuatan spiritual individu (paham-paham ajelah yer). Sebenarnya kalu sesiapa yang selalu keluar masuk hutan, antara kekuatan yang amat diperlukan selain daripada fizikal adalah sentuhan rohani. Banyak juga ujian yang akan tiba, termasuklah tersesat, terjumpa lembaga, haiwan pelik atau kawasan nan indah malah ada juga sampai tersampuk histeria. Sebab itulah jurulatih akan menyampaikan sedikit sebanyak petua sebelum masuk hutan sebagai panduan. Kami cuma ikut yang mana tidak bertentangan aqidah sahaja, yang agak kabur tu kenalah dijauhkan juga.

Lima hari di kem agak selesa sebenarnya, minggu seterusnya kami akan masuk ke hutan sebenar. Dua hari sebelum kami keluar kem, datang pula pasukan Rejimen Artileri Diraja. Sempat juga kami melihat peluru roket artileri yang sebesar peha, harganya sebiji sahaja mak oiiii dah beribu-ribu lemon. Ada member yang sempat posing lagi dengan pelbagai kenderaan pelancar roket pasukan tersebut, malah dapat berbual dengan pengendalinya pun dikira pengalaman beharga buat kami.


Oklatu, dah terpanjang pula cerita kali ni, panjang sangat pun nanti orang jemu. Nantikan kisah seterusnya aktiviti di hutan yang entah bila nak keluar postingnya....wallahua'lam. Wassalam. Gempur Wira 3X!!

2 comments:

sham said...

Assalamualaikum,
lamanya dah tak bermain-main dgn aktiviti di hutan nih
dulu,semasa kecil..game combat adalah satu kemestian dgn kekawan kampung
sedangkan dari hutan banyak rahsia alam yang kita sendiri tidak sedar dan tahu akan rahsia yg tersembunyi

Abu Alfateh said...

Wslm Sham,

Bebudak sekarang mananye kenal senapang bemban & caplong dah. Main game tembak2 tahu la, ehhh sdr Syam nie lahir sezaman dgn saya agaknya...era 70an?