Friday, April 4, 2008

Madah Bercili - Pengajaran Yang Sukar Dilupai

Ketika ini saya sedang menonton rancangan Mac Gyver, teringat pula peristiwa berbaur madah bercili yang pernah dialami. Semuanya gara-gara kesilapan saya yang sering bercakap mendahului akal. Dua dialog di bawah menceritakan adegan yang tak ingin kita lihat.


Dialog pertama :
(Ketika isteri saya baru membeli kereta Produa Kenari)

Kawan : Zam, kereta Kenari OK ka?
Saya : Kenari ni tinggi sesuai sangatla dengan aku, tak payah nak tunduk lagi dah. Bla..bla..bla..., baguih sangat..bla..bla..bla.., tak rugi beli...bla...bla...bla.
Kawan : Ooo yer ke, aku pun kena beli satu la..yang jenis tinggi-tinggi nie.
Saya : Hang nak beli kereta apa?
Kawan : Lori...
Saya : (Adoiiii.....)


Dialog kedua : (Ketika berbual mengenai kereta baru dengan seorang jiran)

Jiran : Macam mana kereta baru, awat hang tak beli Livina?
Saya : Livina sempit sikit bla...bla..bla.., lagipun aircond dia bla..bla..bla..bla.., lagi baik beli Avanza.
Jiran : Tunggu lagi sebulan, sebijik nanti sampai kat parking tu.
Saya : Ok yer ka..hang booking kereta apa?
Jiran : Livina jer...(sambil tersenyum meleret)
Saya : (Erkkkkk.....)

Moral daripada dialog di atas, jangan berlebih-lebih ketika menjawab soalan. Kalau yang ditanya satu, jawablah sekadar dua atau tiga sahaja. Jika anda cuba menjawab sehingga sepuluh, buruk padah yang menanti....(hampir sebulan saya menanggung malu dan rasa begitu bersalah setiap kali berjumpa dengan jiran tersebut)

4 comments:

sham said...

ambe bersetuju sesangat dengan kenyataan itu
jawablah sekadar pd pemahaman kita agar segala butir bicara kita tidak menjadi permasalahan yang boleh dipersoalkan kemudian hari

Abu Alfateh said...

Itu la pasai sdr Sham...takder masalah cari masalah.

Gurindam Jiwa said...

Tanye satu, jawabnye sepuluh ye...

Abu Alfateh said...

Terlajak kereta boleh reverse, terlajak menJAWAB.....adoiiiii padan muka saya Tn Hj..