Tuesday, April 15, 2008

Perpisahan Yang Sukar

Salam semua,

Setibanya di bandar Kuantan semalam, perasaan sayu dan gembira bercampur baur bermain di dalam hati. Sehinggakan lampu isyarat hijau dan merah dah tak dapat dibezakan lagi, namun Alhamdulillah selamat jua saya akhirnya. Benar kata orang tua-tua, "Sayangkan isteri tinggal-tinggalkan, sayangkan anak tangan-tangankan" dalam sungguh ayat orang-orang tua kita.

Perpisahan bukan sesuatu yang mudah buat saya, biarpun untuk sementara. Teringat pula kisah 7 tahun lalu ketika saya meninggalkan keluarga untuk mengikuti Kursus Asas Kebombaan di Kuala Kubu Bharu selama 6 bulan. Namun keadaan ketika itu suasananya lebih pilu, telefon dan sebarang perhubungan dengan dunia luar langsung tidak dibenarkan selama 3 bulan. Malah, nak ke kedai koperasi di sebelah asrama pun dilarang keras bagi kadet baru seperti kami. Saya hanya berkesempatan pulang ke kampung setelah 4 bulan di sana. Sedih mengenangkan anak saudara kesayangan yang masih kecil yang dah tak kenal lelaki hitam legam berkepala botak di hadapannya. Perghhh....tangkap pilu betoii...kalah filem Sembilu Kasih.

Kini keadaannya sedikit berbeza kerana saya sudah bekeluarga dan yang ditinggalkan adalah isteri dan anak sendiri. Namun dengan kecanggihan teknologi dan tiada sekatan yang dikenakan, saya berdoa agar penghijrahan kali ini akan membawa rahmat dan keberkatan yang berpanjangan. Biarpun saya terpaksa menanggung suatu Perpisahan Yang Sukar. Apa lah sangat nak dibandingkan dengan kengkawan yang meninggalkan keluarga demi berkhidmat atau belajar di luar negara. Nak balik pun tambang berjuta-jua (rupiah), sabor jer la yer...wassalam

" Sifat asal kejadian manusia tidak akan berubah,
namun sikap manusia tak pernah berhenti berubah,
berubah dengan semangat hijrah "

2 comments:

sham said...

Assalamualaikum,
Perpisahan yang berlaku terkadang perlu buat kita menafsir sayang dan pengorbanan diri kita kepadanya

Anonymous said...

Salam...

Perpisahan memanglah memilukan...tak semua yang mampu berhijrah,namun untuk kebaikan bersama mestilah tabah menghadapinya...semoga pengorbanan kita dapat rahmat dan berkat ilahi.