Saturday, February 21, 2009

Hijau Bumi Tuhan....

Salam semua....
Andai ada yang bertanya pada kita, siapakah yang memiliki alam ini dan segala yang terkandung didalamnya? Jawapannya pasti mudah bukan....anak kecil yang baru masuk PASTI pun tahu jawapannya. Namun sayang seribu kali sayang....ramai yang hanya tahu menjawab, bercakap, bermesyuarat, berdebat, merencana, menganalisa, berhujjah, naik turun mahkamah, sumpah dan seranah, berkonspirasi dan menabur fitnah, rasuah dan pecah amanah, alasan demi alasan...korbou pun dah bosan.

Di saat ekonomi dunia sedang gawat, ekonomi negara sedang tenat, pekerja-pekerja dah mula dipecat, peniaga-peniaga pun untungnya dah singkat, tajuk muka depan akhbar duk asyik keluar cerita bab khalwat. Mungkin itu sahaja strategi yang buleh menggamit pembaca, atau mungkin juga depa pun dah takda idea....entahlah. Cerita sensasi tak akan menutup kegawatan yang sedang berlaku, malah makin parah adalah. Kehangatan emosi yang sedang diapi-apikan kini adalah strategi yang agak membahaya...(saya tak pasti andai maksud sebenar ayat ini difahami). Di saat semakin ramai pekerja (swasta) yang bakal diberhentikan atau telahpun diberhentikan, tak nampak pun sebarang langkah serius secara kolektif sedang dilakukan oleh mana-mana pihak. Hampir semua manusia yang dilantik rakyat sebagai pemimpin pada PRU lepas masih berbulan madu dan seolahnya terlupa tugas besar di hadapan, di belakang dan di mana sahaja mereka berada.

Saya sekadar makan gaji dan menjadi kuli di tempat kerja, namun tanggungjawab untuk memastikan syarikat maju dan berjaya tidak mengenal kuli atau majikan. Jika kuli atau majikan duk sibuk dengan hal-hal remeh, hal-hal hampeh, sibuk nak rebut jawatan, sibuk dengan agenda peribadi, sibuk nak rebut segunung impian atau ber"bukit" Dewan Undangan...jawapannya, "jawablah sendiri". Kegawatan ekonomi akan mengundang kegawatan sosial, kegawatan sosial akan meninggikan tekanan perasaan, tekanan perasaan akan mewujudkan kucar kacir, kucar-kacir adalah alamat nak melingkupnya sesebuah negara. Jika ada pembaca masih lagi tak paham maksud sebenar artikel songsang ini, mudah sahaja..."Lu pikirlah sendiri"....Pohon derhaka dan selamat berdendang dengan lagu di bawah dendangan XPDC. Sekian, wassalam.


No comments: