Wednesday, February 4, 2009

Biar bodoh daripada kurang ajar..

Salam semua...

Sehari dua ni, perkembangan politik negara agak panas. Panas dengan berita pelik dan ajaib, lucu dan mengarut, sedih dan sayu, menyampah dan mual, atau bak kata budak-budak sekarangan...sengal. Anda boleh melihat betapa kuasa dan harta boleh menyebabkan manusia jadi tak berkemaluan, tak bertamaddun dan yang paling dahsyat lagi tak beradap. Dengan sedikit harta dan kuasa juga, manusia boleh bercakap semberono dan bertindak semahunya. Kes sebeginilah antaranya yang menyebabkan saya dah sengal nak ambil pusing bab politik.

Saya teringatkan satu tazkirah di pejabat mengungkap kata-kata Imam Ghazali berhubung perangai manusia. Katanya lebih kurang begini: "Orang bodoh adalah mereka yang tak belajar daripada kesalahannya. Orang pandai adalah mereka yang belajar daripada kesalahan diri sendiri. Orang cerdik adalah mereka yang belajar daripada kesalahan sendiri dan kesalahan orang lain". Sedikit tambahan kepada maksud mutiara kata tersebut daripada saya : "Orang kurang ajar adalah mereka yang tak pernah rasa bersalah dengan kesalahannya dan kesalahan orang lain". Kalau di dalam pasukan berunifom, falsafahnya mudah sahaja, "bodoh takpa, jangan kurang ajaq....!".

Rasanya saya perlu berhenti di sini dahulu, dah naik pulak tiba-tiba tekanan darah ni. Harapnya kita semua belajar daripada kesilapan besar yang berlaku di sana, dan tidak patah semangat untuk meneruskan perjuangan yang masih belum selesai. Semoga Allah melimpahkan ilham, kesabaran dan kekuatan spiritual kepada YAB MB Perak dan para pejuang keadilan di sana...Ameen. Disertakan di bawah ini sebuah lagu perihal perjuangan Palestin untuk menurunkan sedikit tekanan darah, sekian Wassalam.


No comments: