Sunday, February 15, 2009

Dari Telinga wujudnya Chakra...



Salam semua...

Posting kali ini sepatutunya sambungan kepada posting Antara Telinga dan Mata yang telah disiarkan sejak sebulan lalu. Namun memandangkan jurang masa yang agak lama, saya memilih satu tajuk baru sekadar untuk menggamit perhatian pembaca. Bagi yang tak pernah mendengar perkataan Chakra, anda tak perlu bimbang atau malu kerana perkataan tersebut tak akan ditanya pun di dalam kubur nanti. Bagi (muslim) yang terlalu taksub dengan Chakra pula, anda dinasihatkan agar jangan terlalu ta'jub kerana sebarang kebolehan di dunia ini hanyalah bersifat sementara dan bakal lenyap setelah masuk ke kubur.

Secara ringkasnya Chakra adalah 7 pusat tenaga di dalam tubuh manusia. Amalan tertentu yang bersifat meningkatkan 'tenaga dalam' contohnya melalui bunyian tertentu (mantra) yang dilafazkan oleh si pelaku akan mengaktifkan Chakra tersebut. Oleh kerana semua ini turut melibatkan amalan keagamaan terutamanya bagi agama Hindu dan Buddha, saya rasa cukuplah penerangan ringkas di atas sebagai pengenalan semata-mata. Anda boleh mendapatkan makluman lanjut di mana-mana enjin pencarian atau contohnya seperti di Wikipedia.

Saya sebenarnya nak kaitkan semua ini dengan zikir, doa munajat dan bacaan Al Quran. Sebenarnya Islam sebagai agama kehidupan telah menyediakan begitu banyak makanan rohani yang tak ternilai bandingnya. Namun dek kerana kejahilan diri sendiri, mudah benar kita teruja dengan amalan kerohanian lain seperti meditasi, yoga, reiki dan sebagainya. Ada juga yang seronok memperlekehkan (malah membidahkan) amalam bacaan Al Quran, zikir dan doa yang dibacakan secara beramai-ramai. Alunan merdu semua zikir ini sebenarnya ada fungsi tertentu sebagaimana yang dimaksudkan oleh perkataan Chakra tersebut (yang turut ada persamaan dengan teori sains moden). Chakra disamakan dengan Sistem Endokrin (sistem rembesan hormon). Secara mudahnya, berzikir atau membaca Al Quran dengan sempurna bakal mengaktifkan sistem rembesan hormon badan dan seterusnya meningkatkan kualiti kesihatan diri.



Saya dah tak mampu nak menulis lanjut, cukuplah sekadar di sini dahulu....Sesak juga sebenarnya nak mencari ayat sesuai bila bercerita bab chakra-menchakra ni. Silap haribulan, zikir tak kemana chakra pulak yang dicari. 'Pohon derhaka' andai ada yang 'murka' dengan posting kali ini, sedikit lain dari yang lain-lain. Kesimpulannya.....pikirlah sendiri ye.

No comments: