Saturday, April 30, 2011

Sapa bagi makan ? Allah bagi...


Salam semua,

Seorang sahabat saya yang aktif di dalam Jemaah Tabligh pernah berkongsi cerita perbualannya dengan seorang anak kecil semasa beliau keluar berdakwah di Indonesia. Perbualan tersebut lebih kurang begini :

Tabligh : Pakcik mau tanya, makanan ini siapa yang berikan?
Budak : Bapa lah...
Tabligh : Siapa beri bapa makanan?
Budak : Kantor (syarikat)
Tabligh : Siapa beri kantor makan?
Budak : Sendiri-sendiri lah...makanan datang sendiri!
Tabligh : Sebenarnya Allah yang beri makan untuk semua.

Perbualan ini nampak ringkas dan mungkin tak mendatangkan isu yang perlu di'angkat sumpahkan'. Jauh sekali untuk dirakam ke You Tube! Namun, saya sendiri tersedar betapa selama ini saya tidak mengajar anak tenatang aqidah secara khusus. Saya fikir sukar bagi anak kecil memahami soal aqidah secara tepat, fikiran saya sebenarnya yang kurang tepat!

Saya rasa, anak kecil tidak memahami apa-apa, sedangkan di usia kecil lah masa yang paling penting untuk kita memahamkan mereka dengan 'apa-apa'. Apa-apa di sini termasuklah soal aqidah yang bakal menjadi benteng semasa dewasa. Apa-apa juga bermaksud cara bercakap mengenai hal ketuhanan agar 'minda segar'nya sentiasa berfikir dengan betul.

Mulai saaat itulah saya mula mengajar anak-anak bercakap dengan betul, agar dia dapat berfikir dengan betul dan mudah-mudahan agar aqidahnya akan sentiasa betul. Setiap pemberian akan ditanya siapa yang memberinya. Bila selasai makan saya akan bertanya, siapa beri makan? Jawapan yang diterima hanyalah satu...Allah! Kepada semua pembaca budiman, bolehlah amalkan soalan-soalan mudah ini kepada anak kesayangan anda. Sekian dahulu, wassalam.

1 comment:

zol said...

bagus post ni.memang sepatutnye semua org mendidik anak dgn cara ini :)