Sunday, April 24, 2011

Orang hebat melihat dengan jelas!


Salam semua...

Biarpun saya masih di tahap 'berjuang' untuk menjadi manusia hebat, tulisan saya sejak dua menjak ini masih berlegar-legar pada topik yang sama. Menjadi manusia hebat bukanlah perkara yang pelik dan mustahil kerana manusia sememangnya diciptakan untuk menjadi hebat. Kehebatan manusialah yang menjustifikasikan kita sebagai khalifah di muka bumi Allah, bukan setakat 'memberat'kan bumi ini dengan kehidupan tanpa makna.

Hakikatnya, tak ramai manusia yang berusaha untuk hidup dengan penuh kehebatan. Mungkin juga kerana tak ramai manusia yang tahu apa erti kehebatan itu sebenarnya. Tak ramai juga manusia yang percaya kehidupan hebat itu tiada kesudahannya. Mungkin juga kerana tak ramai manusia yang percaya kehebatan sebenar adalah berjaya ke syurga!

Saranan saya kali ini hanyalah untuk kita semua 'melihat dengan jelas'. Melihat dalam rangka yang lebih luas. Melihat yang tersurat dan tersirat. Melihat sesuatu mengikut kepentingan. Melihat dunia yang dengan penuh kebaikan. Melihat orang ramai dengan penuh kasih sayang. Melihat diri sendiri dengan penuh kesyukuran.

Mungkin ada yang masih tertanya-tanya, bagaimana nak nak melihat dengan jelas? Haha...Senang sahaja, jika rabun pakailah cermin iaitu cermin yang membetulkan pandangan hati kita. Jika nampak, fokuskan hanya pada yang baik-baik sahaja. Latihlah diri kita untuk melihat setiap perkara yang terjadi pada diri kita dengan penuh kebaikan dan rahmat. Pasti Allah akan berikan kehidupan yang berkat dan hebat! Kita tidak tahu apa yang akan berlaku ke atas kita, namun kita boleh memilih respon kita kepada setiap perkara yang berlaku itu. Jangan peduli apa kata orang, namun jagalah kata-kata kita kepada setiap orang. Jangan mencari pujian manusia, tetapi buatlah sesuatu kerana yang Esa...sekian dahulu wassalam.

No comments: