Thursday, April 14, 2011

Amalan manusia hebat!



Salam semua,

Mari kita renungkan beberapa amalan untuk jadi hebat:

a) Bertapa selama 15 hari 15 malam tanpa makan, melainkan minum air kosong sahaja. Perlu membaca ayat tertentu dalam bahasa Arab yang tak berapa difahami sepanjang pertapaan. Selepas tamat pertapaan, anda memperolehi kuasa hebat termasuklah untuk 'tarik duit'!

b) Menyertai program realiti TV dan menjadi juara!

c) Menyertai syarikat jualan langsung 'terhebat' dan lansung menjadi jutawan segera!

d) Menjadi hamba Allah yang berSYUKUR!

Yang mana satu pilihan anda? Nak power, nak glamour, nak harta atau nak pahala. Bersyukur akan menjadikan kita manusia hebat. Semakin banyak kita bersyukur, semakin hebatlah jadinya. Namun tak ramai yang yakin dengan kaedah paling mudah ini.

Ramai manusia mencari kehebatan dari jalan yang salah lantas menempah masalah. Ramai juga yang hebat, tak bersyukur pun, malah ego pula bertambah. Lebih ramai pula yang tak rajin bersyukur, tapi mulutnya sentiasa terkumat kamit bercerita masalah. Pilihan di tangan masing-masing.

Saya ingin berkongsi satu kaedah bersyukur yang diajar oleh Prof Muhaya pada seminarnya 2 minggu lepas. Sebelum tidur, cuba ingat kembali satu persatu kemudahan yang Allah berikan di sepanjang hari dan bersyukurlah dengan ikhlas. Kemudian, cuba bayangkan pula kejayaan yang bakal datang untuk hari esok. Sebarang perkara yang ingin anda lakukan pada hari esoknya, sudah siap dibayangkan kejayaannya dan disyukuri dengan penuh harapan. Lakukan perkara ini selama seminggu, pasti anda tersenyum melihat hasilnya InsyaAllah. Sekian dahulu untuk perkongsian ringkas kali ini, wassalam.



No comments: