Thursday, April 7, 2011

Manusia racun atau insan nutrisi?


Salam semua,

Hari ini saya amat bersyukur kerana telah dijemput untuk mengisi slot 'energizer' bagi satu program di pejabat. Saya bersyukur kerana terus dapat berkongsi sedikit ilmu perihal hidup positif yang baru dihadam pada hujung minggu lepas. Saya bersyukur kerana segalanya berlangsung dengan baik. Niat saya untuk menjadi manusia nutrisi termakbul dengan agak cepat.

Sebolehnya, saya ingin berkongsi dengan semua manusia disekeliling saya perihal hidup secara positif ini. Terharu sungguh apabila mengenangkan masa yang terbuang selama ini dengan sesia. Juga terharu kerana perlakuan sendiri yang tidak mendatangkan impak yang cemerlang. Terharu mengenangkan kealpaan dalam mendidik anak-anak, terutamanya melibatkan minda segar mereka. Saya baru sedar yang umur 0 hingga 6 tahun adalah masa terbaik mendidik mereka melihat, mendengar dan merasa dengan tepat. Saya baru tersedar betapa cepatnya persepsi terbentuk pada seorang anak kecil yang bakal digunakan semasa kehidupan dewasanya. Saya baru tersedar betapa kita patut memilih untuk hidup secara luar biasa dengan amalan yang tidaklah sesukar mana. Saya baru tersedar betapa pentingnya untuk mengubah diri daripada menjadi manusia racun kepada menjadi insan nutrisi. Semuanya bergantung pada minda!

Menjadi insan nutrisi adalah skrip kehidupan baru yang telah saya programkan pada minda ini. Insan nutrisi adalah manusia yang mampu berkongsi kecerian, keharmonian dan segala macam kebaikan lain dengan insan disekelilingnya. Sifat manusia nutrisi pastinya berlawanan dengan dengan manusia racun yang pemikirannya, percakapannya, tindakannya dan segala macam perkara yang keluar darinya merosakkan insan disekilingnya. Mudah-mudahan Allah akan permudahkan cita-cita dan niat yang murni ini, ameen. Sekian dahulu wassalam.

No comments: