Wednesday, May 4, 2011

Satu dari 300 juta...



Salam semua,

Hari ini saya nak ajak pembaca budiman untuk berangan sambil mengambil iktibar. Cuba bayangkan anda sedang berenang bersama-sama 10 orang pesaing di dalam satu kolam dan anda sedang mendahului, menarik bukan? Bayangkan pula 10 orang pesaing anda bertambah menjadi 300 juta di dalam kolam yang lebih besar. Emmm, 3 juta sahaja terlalu banyak untuk dibayangkan, betapa pula 300 juta, kelam kabut jadinya. Bayangkan pula akhirnya andalah yang menjadi juara dalam persaingan sengit ini, wow!

Siapa sangka, kita sebenarnya pernah mengalami keadaan ini suatu ketika dahulu. Suatu ketika dahulu, kita semua adalah juara yang telah mengatasi hampir 300 juta pesaing di dlam rahim ibu. Sungguhpun belum diberikan nyawa, namun kita telah dianugerahkan dengan sifat-sifat kekuatan yang sangat hebat! Mengalahkan 300 juta pesaing bukanlah satu satu kekuatan biasa yang patut kita sesiakan setelah dilahirkan. Namun ia juga bukan satu alasan untuk kita berbangga diri dan berasa hebat tak bertempat!

Allah jadikan manusia hebat kerana amanah yang diberikanNya juga berat. Ilmu Allah yang Maha Tinggi lebih mengetahui proses kelahiran manusia daripada 300 juta sperma yang dipancarkan itu akan bersaing untuk terpilih untuk disenyawakan dan dimasukkan Ruh. Maka patutkah kita tidak bersyukur di atas nikmat ini? Siapakah kita yang menjadikan dirinya hanya lahir untuk sekadar memberatkan bumi? Siapakah kita yang sanggup mensesiakan segala nikmat ini hanya untuk hidup sekadar mencari makan seharian seumpama haiwan? Fikir-fikirkanlah, renung-renungkanlah, ambillah iktibar untuk menginsafi diri sendiri Insya- Allah. Sekian dahulu buat malam ini, wassalam.

No comments: