Wednesday, May 11, 2011

Menganjak paradigma...mengolah minda

Salam semua,

Semasa di Penang Port saya sempat menjadi jurulatih untuk beberapa sesi program "Perubahan Minda". Banyak kenangan pahit manis yang dikongsi oleh rakan sekerja samada berbentuk pengalaman ataupun sekadar luahan perasaan. Di sebalik mengajak peserta kursus mengubah paradigma masing-masing, ia turut membuka peluang kepada saya menganjak paradigma diri.

Anjakan paradigma bukanlah perkataan ajaib yang boleh mengubah kehidupan manusia. Paradigma bukanlah sejenis sel yang hidup melata di dalam tubuh manusia. Paradigma tidak terjual di farmasi atau diiklankan semahsyur iklan ubat kuat di internet. Paradigma tidak memberi makna andai kita masih kuat berpegang pada dahan 'zon selesa'. Paradigma langsung tak bernilai andai kehidupan kita sekadar mencari salah orang lain dan membaca gossip di akhbar.

Anjakan paradigma memerlukan perubahan minda dari dalaman yang mencetuskan tindakan luaran. Anjaklah paradigma diri, agar kita dapat melihat dunia ini dengan pandangan kerohanian. Anjaklah paradigma diri, agar kita mengalih tumpuan hidup daripada mendapat penghargaan manusia kepada penghargaan Ilahi. Anjaklah paradigma diri, agar kita lebih suka memberi daripada diberi. Anjaklah paradigma diri, selagi peluang masih terhidang di dunia ini sebelum dijemput mengadap Ilahi...sekian dahulu wassalam.




No comments: