Thursday, March 13, 2008

Satu,Dua Tiga Empat..Mari Menyanyi

Salam buat semua...

Kenapa agaknya kita suka mendengar sesuatu lagu? Kerana iramanya kah, atau liriknya, mungkin juga penyanyinya, atau dek kerana kita ini memang kaki muzik? Ada orang yang suka mendengar muzik semata-mata dan ada pula yang suka mendengar sambil menyanyi. Malah ada yang sampai ke tahap 3M, Mendengar, Menyanyi dan Menari...perghhh ala-ala KBSM pulak.


Tapi, 'apa kejadahnya' saya bercerita tentang muzik? Orang duk sibuk bercerita tentang DEB, MB Perak yang tak selesai, keceramukan pakatan Barisan Rakyat dan lain-lain cerita panas politik, si mamat ni duk sibuk cerita bab muzik. Buang masa! Saya tiada niat membuang masa anda, cuma saya sendiri dah penat...kepenatan mencari irama dan lagu politik hari ini.


Sangkaan saya, iramanya adalah 'universal music' hasil gabungan nasyid kontemporeri, jazz dan sedikit sentuhan bollywood. Namun sungguh unsangkarable, hip hop yang mereka dendangkan. Daripada saya penatkan minda ini melayan hip hop, baik ditutup terus radio...hati tenang, minda tak celaru. (Hip hop hanya tak ngam di telinga saya, mungkin tidak bagi pembaca lain)

Universal ku cari,
Hip hop yang mari,
Masuk angin keluar pun angin,
Baik ku diam dari naik hanghinnn...


Marilah bersama-sama kita rehat sekejap daripada berbicara bab politik (atau mungkin rehat terus) sambil mendengar alunan merdu dan syahdu Aris Ariwatan dengan lagunnya bertajuk 1.2.3.4. , selamat berdendang.


No comments: