Monday, March 31, 2008

Take 5 - Aiya Manyak Susah Mau Bace


Salam Semua,

Hari ini saya baru temui sesuatu yang menarik di Blog Readability Test. Seronok dan bangga juga mulanya apabila blog ini tersenarai dalam kategori untuk bacaan manusia genius (perghhhhh...siap tampal sticker lagi). Malah ada pula laman lain yang mengulas kehebatan test ini seperti di link. Setelah direnung sekejap, rasanya ada yang tak kena pada ayat genius ni...cam perli jerrr bro.

Tak kisahlah, sekadar nak Take 5 jer apa salahnya kan. Perasan baguih bukan tandanya kita bagus, perasan genius, lagi tarak bagus. Pada pembaca yang ada masa terluang, cubalah uji tahap bacaan blog atau laman web kegemaran anda. Selepas tu, buat la kesimpulan sendiri yer.

2 comments:

Anonymous said...

“Blog Reading Level: Genius” means that it requires a Genius in order to understand what the blogger writes.

CNN.com’s reading level is Junior High School. Therefore, even those still in Junior High School can understand what CNN writes. That means CNN.com has better readability. Open to even wider audience. Less big words. Simple sentences. Straight forward phrases.

Abu Alfateh said...

Can't agree more with you sir..buat that thinks only came in mind after having a few hours of self amused. However, since I've put the Genius poster at side bar, no back way for me then.

"Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata......" sendiri mau ingat la lain kali (pesan buat diri)