Saturday, March 1, 2008

Salam Perjuangan - Hari Tentera Darat Malaysia


Salam perjuangan...

Terus terang saya katakan tarikh 1 Mac jarang sekali menjadi tarikh yang saya ingati sebelum ini. Walaupun pernah bersama dalam PALAPES seketika, tarikh ini seakan tidak memberi sebarang makna buat penulis. Situasi ini berubah berubah setelah saya diterima masuk ke Penang Port disebabkan pernah terlibat dengan PALAPES. Saya mulai sedar betapa latihan ketenteraan mencorakkan kehidupan saya sebenarnya.

Kepada semua pembaca, marilah bersama-sama kita hargai khidmat bakti yang dicurahkan oleh pasukan tentera. Biarpun sekarang ini khidmat mereka kurang dipromosikan, namun jasa itu tetap tidak terbalas. Sesiapa yang berpengalaman mendengar dentuman sebenar sebutir bom, atau sekurang-kurangnya pernah melihat kesan sebutir peluru M-16, akan faham maksud di atas. Amat mudah bagi kita menghargai jasa seorang doktor, jururawat, anggota polis mahupun bomba. Namun jarang-jarang jasa para Pahlawan Negara ini diberi perhatian.

Betapa mereka yang syahid di medah tempur dan yang mengalami kecacatan kekal bahana senjata lawan. Semua ini mereka korbankan demi menjaga keselamatan negara yang tidak setimpal balasannya jika dihitung dari sudut material. Oleh kerana mereka ini berjuang demi Tuhan dan Rasul, ganjaran bukanlah soal utama. Kepada semua warga tentera dan dan bekas prajurit negara, "Salam Perjuangan" buat anda. Doa kami warga Malaysia yang cintakan keamanan, agar pejuangan kalian diteruskan dengan semangat jihad...ameen.

"Ingat perjuangan kita pada 8hb Mac 2008, seminggu menyusul Hari Angkatan Tentera ke 75 ini yer..." Gempur Wira! Gempur Wira! Gempur Wira! Maju!

No comments: