Sunday, March 23, 2008

Bodoh Sombong, Cerdik Tak Boleh Menumpang...

Semasa kecil, saya pernah terdengar tok wan (datuk) merungut sendirian sambil marah -marah, katanya "dah la bodo, sombong pulak dah, hat yang cerdik tak buleh nak menumpang". (bodoh sombong, cerdik tak boleh menumpang). Oleh kerana masih mentah ketika itu, saya hanya memahami maksudnya setelah usia meningkat dewasa.

Kini, peribahasa tersebut kembali menggamit memori setelah membaca berita berhubung golongan kemaruk kuasa di bumi bertuah ini. Mungkin sahaja contoh istilah bodoh sombong boleh dilihat di link1, link2 dan link3. Yang cerdik tak boleh menumpang tak banyak contohnya, namun bolehlah dirujuk di link4 . Terkenang pula filem Aku Yang Berhormat lakonan Hj Jamali Shadat suatu ketika dahulu....namun kes di atas lebih sesuai digandingkan dengan filem Penyamun Tarbus dan Planet Of The Apes.



Saya akhiri posting dengan mendoakan kesejahteraan terhadap Tuanku Mizan kerana memimpin negara ini daripada segala kebodohan, kesombongan, para penyamun tarbus dan komuniti Planet Apes yang berkeliaran selepas PRU12 lalu.

No comments: