Wednesday, March 12, 2008

Fiqh Aulawiyyat - Contoh Terbaik Dari YB Husam

Terpegun saya membaca saranan YB DUN Salor, Dato Husam Musa malam tadi. Bagi saya inilah contoh kenyataan yang patut dibuat oleh semua pemimpin Barisan Rakyat dalam masa terdekat ini. Perkara yang terpenting didahulukan daripada yang penting -Fiqh Aulawiyyat. Bukan masanya untuk kita berbicara hak menjadi MB, KM, isu perkauman dan lain-lain isu yang sengaja diperbesarkan.


Cadangan YB Husam saya sertakan di bawah ini untuk renungan bersama....

Kerajaan Rakyat akan bentuk koridor ekonomi baru di 5 negeri

KUALA LUMPUR, 11 Mac : PAS mencadangkan agar lima buah negeri yang dikuasai Barisan Alternatif (BA) sekarang bergabung membentuk koridor ekonomi di negara ini. Cadangan ini dibuat oleh Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa dalam sidang media yang diadakan di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut dekat sini Selasa lepas.
Negeri-negeri itu adalah Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Perak.“Kalau perlu kita boleh buat rel keretapi laju atau lebuhraya antara Pulau Pinang dan Kelantan merentasi Kedah dan Perak,” kata Husam. Ketika ditanya media, apakah ia boleh dilaksanakan, Husam berkata, ia boleh dilakukan dengan kerjasama para pelabur dan lima kerajaan negeri yang terlibat. “Kita kena explore segala peluang yang ada untuk kepentingan rakyat,” kata Husam.
Menurutnya, menguasai lima negeri tersebut bukan perkara kecil. “Kita kena bayangkan apa yang berlaku dalam mesyuarat Majlis Kewangan Negara. Lima negeri akan mendesak pengerusi agar membuat reform dalam pembangunan kewangan.“Begitu juga dalam mesyuarat Majlis Raja-raja. Lima Sultan dan MB dari negeri-negeri ini akan terlibat secara langsung dalam mesyuarat itu. Bolehlah kita bayangkan apa yang berlaku?” kata Husam. Oleh itu, katanya, apabila lima negeri bergabung, kelima-limanya bakal menghasilkan persaingan dengan negeri-negeri di bawah BN dan kesatuan di kalangan negeri-negeri BA ini.


Sebenarnya, tak bercadang pun nak mengarang topik politik sebab dah jemu mendengar andaian yang dibuat melibatkan pakatan Barisan Rakyat. Namun, untuk memberi sedikit kelegaan dan pembangunan minda, posting ini disediakan....biar minda kita berfikir sikit. Fikir untuk memajukan negara bukan merosakkan perpaduan kaum di Malaysia, yang tak habis-habis dengan isu perkauman....emmm sekian dulu no, wassalam.

No comments: