Thursday, August 14, 2008

Terpesona dengan Gusti Siam


Salam semua...

Empat tahun lepas semasa saya di dalam perjalanan menaiki feri ke Langkawi, sebuah filem daripada Siam ditayangkan. Pada mulanya, saya tak ambil pot langsung pada tayangan tersebut dengan sangkaan apalah sangat yang nak ditonton, "standard la filem nusantara!", kata hati kecil saya. Malah siap dikutuknya si pemandu feri kerana memasang filem Siam untuk perjalanan yang hampir 2 jam daripada pelabuhan Pulau Pinang itu. Namun semuanya meleset dan saya bagaikan tak terkelip mata melihat aksi sepakan maut daripada Tony Jaa. Teringat pula pada filem Loceng Maut ketika masih di tadika dahulu....(lama dah dok tunggu filem ini keluar TV, tak juga muncul).

Sungguh tak terbayang bagaimana sebuah negara jiran, yang terkenal dengan kedai Tomyam dan Ayam mampu menghasilkan filem yang pada hemat saya takkan mampu diterbitkan di Amerika sekalipun. Di saat Jet Li terbang dengan Kung Fu mengarutnya...Jackie Chan dengan lawak boxing mabuknya, muncul jelmaan Bruce Lee di Siam. Aksi beliau telah mengangkat martabat seni mempertahankan diri Muay Boran dengan filem bertajuk Ong Bak dan kemudiannya Tom Yum Goong. Wira Melayu nak buat filem apa lah agak nye, takkan sekadar nak makan Tomyam jer kut.

Moral daripada posting ini...emmm jika Tony Jaa boleh berjaya di peringkat antarabangsa sekaligus mengangkat tradisi Siam, kita apa kurangnya. Saya ternanti-nanti bilakah agaknya filem dengan tajuk seperti Tok Janggut, Mat Kilau atau kisah Hj Abdul Rahman Limbong bakal menggegarkan pawagam di Jepun, Amerika, Australia atau setidak-tidaknya di Kuantan sekalipun. Takkan lah nak harapkan filem hantu, jin, setan dan puntianak jer yang nak diketengahkan.....tak der kepahlawanan langsung (hampehhh). Sebagai penutup, saya sertakan aksi maut daripada filem ini untuk tatapan bersama...selamat menonton.


No comments: