Sunday, August 3, 2008

Perjuangan Membebaskan Bumi Palestin


Salam semua...

Hari cuti sebegini agak lapang bagi saya untuk mencoret 2 posting sekaligus, biarpun sukar mencari masa yang sesuai sebelumnya. Posting kali ini ingin memulakan topik baru berkisar kisah dari Bumi Anbiya' iaitu Palestin. Tujuan utama saya hanyalah untuk menggamit keprihatinan semua termasuk diri sendiri terhadap apa yang sedang berlaku di sana.

Biarpun saban hari kisah Palestin disiarkan di dada akhbar dan di kaca televisyen, apa yang kita baca atau saksikan tak semestinya sama dengan hakikat sebenarnya. Saya pernah mengikuti beberapa siri ceramah menyentuh kisah Palestin sebelum ini, namun kesannya tidak sekuat ceramah terakhir yang saya ikuti daripada Ustaz Hanafi (pendakwah daripada Terengganu) bebaru ini. Kesannya sungguh mengharukan bahkan lebih daripada itu rasanya. Ustaz bukan sekadar berkongsi cerita sedih daripada Palestin, malah turut menyorot sejarah kegemilangan Baitul Maqdis dan hubung kaitnya dengan Islam, Kristian dan Yahudi. Beliau juga menyentuh perkembangan semasa yang meyakinkan saya betapa bumi Palestin masih dilimpahi pemeliharaan Allah. Seperkara lagi yang beliau ingatkan adalah perihal Mahmoud Abbas sebagai Yahudi berbulu Arab yang terlalu jauh berbeza sikapnya dengan almarhum Yaseer Arafat. Nak tahu ceritanya.....emmm tunggulah apabila saya siap mengumpul faktanya kelak.

Agak sukar untuk saya nukilkan keseluruhan isi ceramah beliau, dalam sebuah posting ringkas ini. Namun saya berazam kali ini untuk mengumpul bahan agar dapat dikongsikan bersama pada ruangan khas yang membicarakan isu Palestin di Abu-alfateh, Insya Allah. Muga bumi Anbiya' ini akan mendapat pemeliharaan Allah di sebalik segala konspirasi, kebejatan dan tipu daya manusia durjana yang lupa pada kuasa Yang Maha Esa...ameeeen.

No comments: