Wednesday, January 9, 2008

Teringinkan Anak Kembar



Hari ini saya bertemu dengan seorang sahabat lama, Zahuren Teh yang baru pulang dari Jepun setelah dihantar berkursus selama 6 bulan di sana. Zahuren adalah rakan setugas saya di tempat kerja lama, Penang Port Commision. Pertemuan dengan Zahuren sememangnya menyeronokan kerana beliau termasuk dalam kategori orang yang pandai bercerita mungkin disebabkan pengalamannya sebagai orang laut. Satu jam duduk bersamanya langsung tidak terasa dan pelbagai kisah yang dapat saya belajar dan kongsi bersama beliau.


Namun dalam banyak perkara yang dibincangkan, satu topik yang menarik untuk saya paparkan di sini adalah pengalaman Ren mendapat anak kembar. Saya cuba mengorek rahsia Zahuren kerana saya dan isteri juga menyimpan keinginan untuk mengikut jejak langkah beliau. Setahu saya sejarah keluarga beliau tidak ada yang kembar begitu juga isterinya Kartini yang bertugas di UNIMAP, Perlis. "Ren, hang ni dalam duk jauh dengan bini pun boleh dapat kembanq, bagitau la sikit rahsia kat aku", kata saya dalam loghat Kedah."Rahsia tu takdak, tapi experience aku dulu-dulu tu boleh la nk syer sikit-sikit dengan hang", ujar Zahuren yang sentiasa tersenyum bila bercakap.

Zahuren meneruskan cerita bagaimana beliau telah menjadikan amalan berdoa agar dikurniakan anak kembar sejak berusia belasan tahun lagi. Namun doa itu beliau lakukan setiap kali bertemu dengan perkara yang bersifat kembar contohnya pisang kembar, nangka kembar, rambutan kembar dan sebagainya. Tambah beliau lagi, apabila bertemu sesuatu yang bersifat kembar, batinnya cukup kuat mengagungkan kebesaran Ilahi yang menjadikan sesuatu itu dengan berkembar. Tentu sahaja Allah tidak akan menjadikan makhluk itu dengan sia-sia, dan di saat itu jualah beliau akan berdoa agar Allah menganugerahkan anak kembar kepadanya pada suatu hari nanti. Alhamdulillah, doa Zahuren telah mendapat restu Ilahi pada tahun lepas.

Subhanallah, sungguh saya tidak sangka begitu hebat sentuhan rohani yang saya perolehi daripada cerita Zahuren. Walaupun niat asal saya hanyalah ingin mengetahui cara mendapatkan anak kembar, Allah seakan-akan mengajar bagaimana saya sepatutnya melihat kejadian alam ini. Tidaklah dijadikan sesuatu itu dengan sia-sia dan takkan mampu dilihat keajaiban kejadian itu melainkan orang-orang yang berfikir. Pertemuan dengan Zahuren pagi ini bukan sekadar pertemuan dua sahabat lama, namun bagaikan satu proses pendidikan jiwa yang saya perolehi daripada pengalaman hidup manusia.

Semoga kisah ini dapat memberi sedikit manfaat kepada kita semua dan dapat disebarkan kepada rakan-rakan yang lain Insya Allah..Ameeen

No comments: