Wednesday, January 30, 2008

Kenali Bahasa Kita - Siri 1


Posting kali ini adalah pengenalan kepada ruangan khas yang bakal saya peruntukkan demi memartabatkan bahasa ibunda. Menyedari ada pihak yang masih lagi terkial-kial mencari formula terbaik untuk mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa ibunda Francis Light, saya lebih senang untuk kembali kepada tradisi...back to the nature...kata kawan saya di Oxford. Harapnya kalaupun ada pihak yang menyampah kepada tradisi ini dapatlah mereka kembali ke pangkal jalan, masuk gear gostan dan betulkan kesilapan.

Tradisi bermaksud kembali ke asal usul dalam berbahasa, mengikut kompetensi yang ada tentunya loghat utaralah menjadi pilihan. Saya juga tidak bermaksud untuk menjana sifat asobiyah kenegerian dan jauh sekali ingin digelar ahli bahasa. Sekadar ingin memperkenalkan kepada pembaca budiman sekalian kepelbagaian berbahasa di bumi bertuah ini dan sebagai peringatan kepada yang terlupa (terutamanya diri ini). Biar setinggi mana langit dijulang bumi ini tetap ku jejaki, biar seluas mana mata memandang kampung halaman tetap di hati....

Saya juga mengharapkan bantuan pembaca sekelian untuk menyumbang pada ruangan ini yang akan dikhususkan untuk satu tujuan sahaja; "memperkenalkan maksud sesuatu perkataan di dalam loghat utara". Mungkin sahaja perkataan itu masih diguna pakai atau yang agak klasik, silakan sahaja berkongsi. Lebih klasik perkataan itu, lebih seronok untuk dikongsi.

Pada posting pengenalan ini saya ingin berkogsi satu perkataan saja iaitu
Loghat yang bermaksud

1) Dialek - cth loghat Kedah

2) Sifat seseorang yang banyak karenah/terlalu ambil tahu -cth
"Hang ni loghat betoi la",
"Awat yang hang loghat sangat nie?"

3) Keadaan genting (kesakitan/kemiskinan/pergaduhan dsbg.) cth
"Tak pi tengok Pakcik sakit ka? Dia dah loghat dah tu",
"Kita kena tolong depa la, dah loghat tu"
"Nampak macam dah loghat ni, baik kita lari dulu"

Cukup dulu rasanya setakat ini, moga dapat disambung lagi Insya Allah.

No comments: