Saturday, October 25, 2008

Kisah Dua Orang Askar Lembut..



Salam buat semua...

Semalam dalam perjalanan pulang ke Butterworth, saya sempat berborak kosong dengan abang Kamal, si pemandu bas. Sebenarnya saya kenal dengan hampir kesemua pemandu syarikat Bas Utama Sdn Bhd kerana dah terlalu kerap berulang alik sejak 6 bulan ini. Bas Utama menjadi pilihan saya kerana pemandunya pasti akan berhenti untuk solat Subuh dan kebanyakan pemandunya adalah dreba otai. Dalam seronok berbual tu, keluarlah kisah dua orang mamat askar yang ingin saya kongsi bersama pembaca sekalian.

Menurut abang Kamal, pada hari raya lepas ada seorang makcik yang berkeras nak balik ke Kedah biarpun tak ada tiket. Makcik ini merayu untuk dapatkan driver seat (kerusi kecil di sebelah pemandu yang pernah saya ceritakan dulu) biarpun telah berkali ditolak oleh abang Kamal dengan baik. Akhirnya makcik ini tak mahu mengalah juga, dan mula membuat kecoh dengan tidak mahu turun daripada bas. "Apa jadi pun makcik nak balik juga malam ni', kata makcik tersebut dengan nada agak keras. Abang Kamal mula serba salah kerana kerusi pemandu sangat tidak selasa untuk perjalanan sehingga ke Alor Setar. Kalaupun dijual hanya kepada orang muda dan pastinya untuk lelaki sahaja.

Oleh kerana makcik tersebut dah berkeras, abang Kamal terpaksa mengalah. Maka duduklah si makcik tersebut di atas kerusi kecil berlipat di sebelah tangga itu. Andai kata bas dibrek secara mengejut, pastilah terpelanting ke depan makcik yang keras kepala ini. Namun menariknya, belum pun sempat bas keluar dari pekan Kuantan, ada seorang mamat tentera yang datang menawarkan kerusinya kepada makcik tersebut."Makcik nak duduk sini, makcik dah bayar untuk duduk sini, tak pala anak nooo terima kasih banyak la....", balas makcik tersebut dengan tegas. Melihatkan pelawaan tersebut tak menjadi, seorang lagi mamat askar turun ke hadapan makcik tersebut dan berkata, "Kalau makcik tak mau pindah tempat, kami dua orang akan duduk atas tangga nie sampai ke Alor Setaq".

Maka mengalah juga makcik tersebut akhirnya dengan kelembutan hati yang ditunjukkan oleh dua orang warga tentera itu. Masakan mereka sanggup untuk melihat seorang makcik tua duduk di atas kerusi kecil di sebelah tangga. Mendengar kisah darpada abang Kamal itu, hati saya lega kerana mash ada pemuda tempatan yang berhati lembut, sopan dan mengekalkan budaya masyarakat timur. Sejak balik daripada KL beberapa hari lepas, saya agak berserabut memikirkan masa depan generasi akan datang. Perubahan budaya yang berlaku di sana begitu menyesakkan dada, namun itulah hakikat keadaan manusia alaf moden. Kalau keras tak kenal sopan, kalau lembut dah nak semacam pondan...nak termuntahhhhh iiiii. Yang peliknya, buruh Vietnam pun dah ada yang masuk dalam kategori separa pondan ni, seram bulu roma tengok depa naik LRT depan kita.


(Gambar berkumpulan selepas latihan menembak menggunankan senjata Carl Gustav)


Sebagai askar pencen (bekas ROTU), saya sedikit terasa bangga mendengar kisah abang Kamal tadi. Biarpun latihan keras dilalui oleh pasukan beruniform, namun hasilnya adalah insan yang berhati waja dengan sifat kemanusiaan yang tinggi. Biarpun diajar untuk melawan musuh, sifat setiakawan dan bantu membantu adalah asas dalam latihan ketenteraan. Inilah yang dinamakan dengan 'Esprit de Corps'.....maksudnya mungkin lebih kepada semangat setiakawan, namun sebenarnya lebih meluas jika dihayat dalam kehidupan. Sekian dulu buat kali ini..Gempur Wira3x, Maju!....wasslam.

2 comments:

Anonymous said...

Menarik sungguh tajuk tu...

Berapa banyak hits dah dapat untuk posting ni?

Abu Alfateh said...

Tak dapat pulak nak teka hits tn Hj...Comment tu ada la baru satu..hehe