Wednesday, February 15, 2012

Jazbah...permulaan untuk mereka yang bertuah

Salam semua,

Semalam saya sempat mengikuti kuliah maghrib di masjid UniSZA bersama Dr Abdul Manan. Secara peribadi, saya beranggapan kuliah beliau sangat memukau dan 'cool'...Manakan tidak, kitab dibaca beliau dengan lenggok ulama Indonesia, manakala kupasannya pula dengan loghat Terengganu.


Kupasan ilmu Tasawwuf daripada Dr Manan boleh dikatakan berstatus 'wali', tak puas mendengar biarpun berkali-kali. Terasa rendah dan lemahnya diri ini, mendengar ulasan dari Murobbi...Setiap Selasa, saya berazam nak ke sana, mendengar ilmu yang tak pernah dipunya...Bagaikan pungguk rindukan bulan, terpaksalah ku tunggu hingga ke minggu depan.

Dr bercerita tentang 'Jazbah', petanda awal mendekati Allah...Untuk mendapatnya bukanlah mudah, ramai yang belajar tak ramai yg bertuah...Belajar untuk mengenali diri, belajar untuk memperbaiki budi, banyak ilmu tak perlulah meninggi, hanya redho Allah yang patut dicari...

Nota: Kepada pembaca yang ingin mengenal lanjut sejarah Imam Ghazali...silalah ke link di sini atau boleh jer panaskan badan dulu dengan klip di bawah :






Sekian dahulu coretan ringkas untuk mengingati diri,wassalam.

No comments: