Sunday, February 5, 2012

Doa daripada orang-orang soleh...

Salam semua...

Minggu lepas saya telah menghantar satu email kepada Prof Kamil untuk mendapatkan pendapat beliau berkenaan urusan di Madinah. Alhamdulillah, beliau membalas email tersebut selang sehar sahaja, sangat pantas! Bagi seorang yang berjawatan tinggi dan 'glamer' pulak lagi, saya sangat terharu mendapat balasan email yang sangat segera daripada beliau. Bahkan ada lagi yang lebih mengujakan saya...

Cara Prof berkomunikasi di dalam email juga sangat 'cool'. Dimulakan dengan salam dan doa pembuka buat penerima dan keluarga, emailnya juga disudahi dengan doa penutup dan ucapan salam. Ohhh, sungguh baik orangnya, sangat budiman dan berbudi bahasa (bertahap wali). Biarpun saya menerima sedikit teguran di dalam email beliau, namun cara penyampaian yang baik dan doa-doa yang disampaikan membuatkan hati yang keras mana sekalipun boleh cair!

Pagi ini saya sempat mendengar kuliah di surau berkenaan sifat Rasullullah (saw) yang sangat mulia dan budiman. Diceritakan, bahawa ada di kalangan para sahabat yang bercita-cita untuk meninggal dunia dahulu sebelum baginda. Kenapa demikian? Mereka sebenarnya sangat teruja mendengar doa baginda Nabi terhadap mayat saudara Islam sebelum dikebumikan. Saya terkenangkan, bertapa terujanya saya takkala membaca doa ringkas daripada orang soleh yang bernama Muhd Kamil Ibrahim, inikan pula mendengan sendiri doa yang diucapkan sendiri oleh ketua kepada seluruh orang-orang soleh sendiri. Alangkah bahagianya saat tersebut!

Saya tidak pasti samada para pembaca budiman dapat merasai keterujaan sebegini secara peribadi, namun saya sendiri tak dapat nak menggambarkannya secara bertulis. Saya berdoa muga kita semua dan keluarga mendapat hidayah dan pemeliharaan Allah jua, ameen. Sekian dahulu ingatan bersempena hari kelahiran junjungan Nabi, Muhammad Al Ameen, wassalam.


No comments: