Thursday, March 10, 2011

Rezeki datang menggolek...


Salam semua...

Saya ada satu soalan berbentuk satu keadaan yang ingin dikongsikan bersama pembaca budiman untuk dijawab sendirian.

Keadaannya:
Sebuah lori yang penuh dengan muatan buah tembikai secara tetiba terbalik hampir 200m di hadapan kereta anda. Anda turun dengan niat ingin membantu, kerana terlalu banyak buah tembikai yang bertaburan di atas jalan. Anda pun mengutip sebiji dua daripada menghalang laluan, namun masih banyak lagi yang berterabur...Apa anda nak buat dengan buah-buahan tersebut?

Jawapan pilihan saya:

Saya akan meneruskan perjalanan tanpa menolong pemandu malang tersebut. "Tunggu kalu, nanti bala duk mai", kata orang kampung saya. Malang sekali kerana ada falsafah songsang yang menjadi anutan sebahagian rakyat Malaysia untuk kes seperti ini. Umum lebih senang merembat buah tembikai daripada menolong pemandu yang malang tadi. Umum lebih rela memakan makanan yang dirembat hasil sedemikian tanpa was-was.

Entah di mana silapnya, di mana salahnya, apa dalilnya, siapa yang mengeluarkan hukum, siapa yang berfatwa, tiada siapa yang peduli. Yang penting, rezeki...Kata mereka "rezeki datang menggolek". Saya tambah, "golek terus masuk neraka", nau'zubillah...sekian dahulu buat malam ni, wassalam.



Nota: Kejadian ini sebenarnya pernah terjadi pada saya kira-kira 10 tahun lepas. Lebih malangnya, seorang pak aji yang berserban turut sama mengutip buah tembikai yang bertaburan sambil memasukkan ke dalam raga motorsikalnya...alahaiii.

No comments: