Tuesday, August 10, 2010

Sabar atau bersyukur, pilihan anda...


Salam semua

Jika anda diberi pilihan antara sabar atau syukur, yang mana satu agaknya pihihan anda ya? Selalu sahaja kita diminta bersabar atas dugaan yang menimpa, musibah yang terkena atau kesedihan yang tak terduga...Ayak skema dari kengkawan adalah, sabarlah. Namun sabar selalunya ada batasan, terlebih sabar boleh angin satu badan.

Ada orang yang mudah marah dan cepat reda, dia tak perlu dan tak sempat pun nak bersabar. Ada orang yang cepat sedih dan cepat reda, dia pun tak perlu bersabar. Ada orang yang lambat nak marah, cepat sedih dan lambat juga reda marah dan sedihnya....dia ni jenis selalunya suka bersabar. Manusia jenis ni juga jenis yang kekadang bila dah terlalu banyak bersabar akan meletup!

Cadangan saya kepada manusia jenis ini dan pembaca sekalian, berbanyaklah bersyukur. Sabar itu baik, namun bersyukur lebih mudah memberi ketenangan. Kita bersabar apabila telefon bimbit kita dicuri orang, tapi hati masih terbakar pada si pencuri. Jika kita bersyukur sebab hanya telefon bimbit sahaja yang hilang, nyawa tak hilang...hati pon tenang. Banyak contoh lain yang berlaku dalam hidup kita seharian boleh mendatangkan ketenangan jika kaedah ini diaplikasikan.

Sempena bulan Ramadhan yang mulia ini, marilah kita sama-sama bersyukur di atas segala ujian, cabaran, masalah, musibah, bala, bencana dan segala macam benda yang berkaitan dengannya. Selamat beramal! Wassalam.

No comments: