Thursday, January 8, 2009

Bandaraya Sampah...

Salam semua...

Saya terpanggil untuk menulis perihal pekan Alor Setar yang berstatus "Bandaraya", sejurus membaca satu artikel di Kedah Lanie. Saya agak terkejut dan hampir jatuh kerusi dek kerana membaca tajuk "Masalah Sampah Selesai" di Bandaraya Alor Setar. Sebenarnya, pernah terdetik di hati memberikan gelaran "Bandaraya dalam Sampah" kepada tanah tempat lahir yang ku cintai. Apakan daya, itulah hakikatnya biarpun Alor Setar mendapat pemerintah baru.

Bukan kerana benci kepada pekan Alor Setar, namun saya meluat! Meluat dengan karenah ahli politik tin kosong. Tak perlulah saya nak sebutkan nama, semua penduduk Kedah tentunya masih ingat siapa gerangan yang begitu bangga membawa plastik sampah ke pejabat MBAS suatu ketika sebelum PRU12 dahulu. Namun kini, setelah beliau berjaya terpilih sebagai Ahli Parlimen....sampahnya pun tak kemana. Sejujurnya saya berpendapat, tin kosong sebegini selayaknya jadi ahli politik kedai kopi jer.

Maaflah kepada peminat beliau kerana saya bercakap di atas kepasiti sebagai anak jati Alor Setar. Rumah keluarga saya betul-betul di kawasan pekan Alor Setar maka saya tak perlukan maklumat tambahan sekalipun daripada Harakahdaily untuk mengetahui status sebenar masalah sampah di Alor Setar. Pesan kepada pembaca budiman yang menetap di sana, bawa-bawalah bersabar...Masalah kita ni jika dibandingkan dengan apa yang berlaku di Palestin, tak seberapa pun. Sampah boleh dikawal jika berkemahuan, tin kosong boleh dijual ke kedai kitar semula. Jika ada yang tak puas hati dengan posting ini dan nak tanya saya macam mana nak selesaikan masalah ini, senang je jawapannya..Lu Pikirlah Sendiri.

No comments: