Thursday, January 8, 2009

Antara Telinga dan Mata...


Salam semua...

Dah agak lama saya 'take cover' sejak berpindah di bandar Pekan yang nan indah dan ceria suasananya. Penduduk di Pekan kebanyakannya adalah orang tempatan, maka saya dapat merasakan betapa rakyat Pahang juga sebenarnya ramah tamah dan sangat prihatin . Berbanding di bandar Kuantan yang rata-rata penduduknya adalah penduduk 'bermukim' semata-mata, suasana kejiranan agak kurang meriah.

Namun posting kali ini bukan nak bercerita bab jiran, meriah ataupun orang Pekan. Saya nak berkongsi beberapa isu menarik berkenaan telinga manusia...yer jangan terkejut nooo. Katakanlah anda diminta membuat pilihan antara mata dan telinga, salah satunya perlu di buang. Yang mana satukah pilihan anda...(10 saat dari sekarang). Emmmm saya yakin majoriti akan memilih mata, termasuklah diri ini. Ramai yang menyangka mata terlalu penting sebagai sumber penglihatan dibandingkan dengan fungsi telinga yang nampak seakan tak berapa 'glamour'.

Saya tak nak berhujah panjang lebar dari sudut kepentingan telinga dan mata, kerana kedua-duanya pasti penting buat insan. Namun kita sering melupakan fungsi telinga. Mungkin kerana tak ramai yang menyedari betapa orang pekak sebenarnya lebih tak keruan daripada orang buta. Betapa ramai orang buta yang menjawat jawatan tinggi, menjadi pemimpin, jutawan malah sehinggakan boleh menghafaz Al Quran. Bahkan orang buta juga agak mudah mendapat ihsan masyarakat sekeliling kerana butanya. Bandingkan pula dengan orang pekak, berapa kalikah anda tersempak dengan al-hafiz yang berkeadaan pekak? Malah kebiasaannya, orang pekak menjadi bahan ketawa masyarakat dan kehidupannya jauh lebih sukar dari sudut emosi secara keseluruhan.

Mesej yang ingin saya sampaikan bukanlah untuk membandingkan keutamaan antara buta dan pekak. Saya sekadar nak mengingatkan diri sendiri dan semua pembaca budiman agar menjaga telinga masing-masing. Sebab utamanya adalah pekak tak akan sembuh....buta ada rawatannya malah orang buta lazimnya dikurniakan Allah dengan mata hati. Maka pesanan akhir daripada saya, selamat menjaga telinga. Setiap bunyian yang didengar bakal mengubah sikap dan perlakuan manusia..tak percaya? Percayalah.....wasslam.

No comments: