Saturday, November 8, 2008

Lagi-lagi Generasi Z...

Salam semua...

Saya tak sempat untuk mengulas panjang mengenai istilah Gen Z yang pertama kalinya disebut pada posting lepas. Mungkin kerana ketiadaan rujukan atau saya sendiri yang sekadar merujuk kepada pengalaman dan pemerhatian sendiri semata-mata. Hal ini bukanlah bermaksud untuk menolak penerimaan umum tentang Gen X dan Y, saya sekadar berhipotesis.

Satu contoh yang mungkin boleh sedikit menjelaskan hipotesis saya ini adalah perbezaan antara siaran TV1, TV3 dan TV9. Ketiga-tiga siaran ini mensasarkan kelompok darpada 3 generasi yang berbeza. TV9 jika anda perhatikan pembawaannya lebih mirip kepada gaya Gen Y dan bezakanlah sendiri TV1 dan TV3 untuk generasi mana yer. Cubalah perhatikan gaya bahasa para hosnya, programnya bahkan klip iklan TV9 itu sendiri. Jika anda sukakan siri dakwah pula, cuba perhatikan siaran Marilah Mengaji yang dihoskan oleh Ustaz Zamri...Rasanya cara yang sama jika dipraktikkan 10 tahun lepas mungkin sahaja akan dianggap *%$# oleh para penonton. Namun kini mungkin pula cara terbaik untuk menarik anak-anak Gen Z belajar mengaji.

Dalam bentuk negatif pula contohnya tak terkiralah pula banyaknya....saya anggap semua pembaca dah sedia maklum. Namun saya masih optimis jika kita berusaha untuk memahami citarasa Gen Z ini, jurang perbezaan antara setiap genarasi samada X, Y dan Z dapat diatasi. Jika dahulu arwah ayah berjaya mendidik saya di zaman Gen Y, kini tugas mendidik anak di zaman Gen Z menjad tanggungjawab saya dan semua penbaca sekelian. Seperti yang saya katakan dahulu anak-anak Gen Z ini berfikiran terbuka dan perlukan penjelasan untuk hampir semua perkara....Klip video di bawah ini saya sertakan untuk anda fikirkan bersama....sekian wassalam.


No comments: