Monday, November 17, 2008

Antichrist a.k.a. Dajjal ...

Salam semua....


Bagi mana-mana anak Kedah tulen, perkataan 'dajei' bukanlah sesuatu yang asing keluar dari mulut rakyat kebanyakan termasuklah saya sendiri. Kalau dah terlalu marahkan sesuatu, maka itulah antara perkataan paling sedap dilepaskan secara percuma. Namun untuk menyebut perkataan 'dajjal' saya akan berfikir 10x....

Mungkin salah satu sebabnya, kerana sejak kecil saya telah dipesan agar tidak berulang-ulang kali menyebut nama tersebut. Kata orang tua-tua, jika kita berulang-ulang menyebut nama dajjal maka ia akan makin membesar dan akan menguasai dunia. Biarpun saya tak begitu jelas perihal kisah 'dajjal' yang merupakan petanda besar hampirnya Kiamat, doa mengelakkan fitnahnya masih tetap diamalkan. Malah saya juga pernah terbaca suatu buku karangan Dr Muhammad Isa Dawwud yang mendakwa dajjal ini bakal muncul di Bermuda Triangle dan kitannya dengan fenomena UFO. Sejauh mana kebenarannya fakta dan dakwaan buku ini, hanya Allah yang lebih mengetahui...Sila klik laman berikut untuk pembacaan lanjut teori moden berkenaan makhluk laknatullah ini. .

Sehinggalah minggu lepas setelah terjumpa secara tidak sengaja perkataan Antichrist , saya baru terperasan bahawa ia juga sebenarnya merujuk kepada makhluk dajjal ini. Pertama kali saya mendengar perkataan antichrist ini adalah semasa di Matrikulasi USM dahulu. Sesekali melayan lagu berirama underground ada di antaranya yang mempunyai lirik sebegini. Dengan berlambangkan salib terbalik, sangkaan saya antichrist adalah fahaman golongan yang anti agama khususnya agama Kristian. Rupanya sangkaan saya meleset jauh beribu batu. Terkini, banyak kedapatan klip video di YouTube yang menceritakan perihal antichrist dan Illuminati biarpun kesahihan faktanya tak perlu diterima bulat-bulat.

Namun saya nasihatkan bawa-bawahlah belajar kepada ustaz dan orang alim untuk mengetahui dengan terang dan jelas. Sekarang ni, macam-macam ilmu songsang dah wujud kat dunia. Kalu sekadar tengok video YouTube pun kita dah gelabah, kena lah periksa diri kut-kut ada yang bermasalah. Pesan akhir buat semua pembaca dan diri ini, kalau takutkan fitnah dajjal, janganlah berperangai seperti dajei....(Kerana hanya orang beriman sahaja yang dapat membezakan di antara fitnah dajjal atau sebaliknya). Sekian wassalam.


No comments: