Wednesday, August 27, 2008

Al-kisah Si Orang Kaya...

Salam semua...

Mungkin ada dikalangan pembaca yang mengikuti abu fateh sedari dulu dapat merasakan betapa saya tidak begitu sebulu dengan golongan hartawan....Terdapat beberapa posting saya yang mungkin boleh mencetus rasa geram jika si pembacanya adalah hartawan meliana (bak kata Allahyarham Tan Sri P Ramlee).. Hal ini disebabkan beberapa pengalaman yang tak dapat dilupakan sehingglah ke hari ini.

Hari ini, dalam diam tak diam...saya teringatkan kembali satu insiden berlaku hampir 17 tahun lepas melibatkan abang saya dengan salah seorang saudara terdekat yang bertandang ke pondok buruk kami di Taman Wira Mergong. Beliau datang untuk menziarahi arwah ayah yang ketika itu sedang terlantar di hospital, lantas dijemput ke rumah kami untuk bersarapan. Selesai sahaja sarapan, dia terus mencapai bekas tembakaunya dan menghisap paip di luar rumah tanpa menghiraukan tetamu lain yang makan sekali dengannya.

Selesai menghisap paip candunya itu, saudara tersebut dengan tanpa segan silu menyuruh emaknya yang juga adalah tok (nenek) kepada kami untuk menggosok bajunya. Biadap! mungkin ayat yang paling sesuai untuk tindakannya itu yang berlaku betul-betul di hadapan mata saya dan abang. Abang saya tanpa berlengah terus mengambil baju tersebut dan terus menggosoknya kerana tidak sampai hati untuk melihat kebiadapan seorang anak terhadap emak kandungnya sendiri. Saya yang masih mentah ketika itu memerhati dengan penuh geram dari jauh sambil pak menakan (bapa saudara) kami itu tanpa segan silu sanggup lagi memperli cara abang saya menggosok baju.

Sejak hari tu, saya akan keluar dari rumah setiap kali kehadiran pak menakan kami itu...dan perasaan berbulu pada golongan berada mula tersemai. Biarpun sekarang saya sendiri boleh dikatakan agak berada, namun api yang terpendam di hati ini masih belum padam. Marilah kita berdoa agar kita dijauhi Allah daripada sifat lalai, sombong dan takabbur setelah mendapat rezeki yang melimpah-ruah daripada Nya... dan moga Allah melimpahkan RahmatNya kepada abang saya yang telah menunjukkan tauladan kepada pak menakan dan adiknya ini suatu ketika dahulu..ameeen.

No comments: