Sunday, August 17, 2008

Kasih Seorang Ayah.....

Salam semua..

Terkedu saya di muka TV menonton iklan terbaru Petronas bersempena 31 Ogos ini. Iklan menampilkan Afdlin Shauki sebagai seorang ayah yang berkerja sebagai penjual buah. Pelbagai permintaan hadiah daripada anaknya sejak kecil telah ditolak oleh ayah tersebut dengan penuh bersahaja dan sempoiii, namun dia menabung demi suatu impian yang teramat penting. Akhirnya impian kedua-dua anak dan ayah tersebut tercapai berkat kegigihan keduanya.

Tak perlulah saya mengulas motif iklan tersebut, mungkin ada yang dah menyampah mendengar ulasan saya berhubung Petronas.....Namun sebenarnya saya terkedu kerana kisah ini melibatkan seorang ayah yang gigih dan berwawasan. Saya sebenarnya teringatkan arwah ayah yang telah 15 tahun meninggalkan saya sekeluarga. Saya teringatkan betapa gigihnya arwah ayah membesarkan kami adik beradik dengan gaji yang tak cecah pun RM400 sebulan. Betapa saya sentiasa mengalirkan air mata setiap kali lagu 1234 nyanyian Aris Ariwatan berkumandang. Bait-bait lagu tersebut yang begitu menyentuh jiwa seolahnya diterjemahkan pula oleh iklan Petronas yang baru saya tonton ini

"Tiga lapar dan dahaga,
Rela berpayahan setianya ayah..."
"Ayah menghantar ke sekolah...
bergunalah ilmu bila dewasaaaaaa..." petikan lagu 1234

Namun kini ayah sudah tiada disisi, untuk sama-sama berkongsi kejayaan anaknya yang telah dewasa ini....sesuatu yang begitu menghiris perasaan saya mengenangkan kesusahan kami sekeluarga dahulu. "Ya Allah Kau limpahkanlah Rahmat dan Keampunan Mu kepada arwah ayahku, amankan dia di alam barzakh dan tempatkanlah ruhnya di kalangan orang yang Engkau Redhoi. Kau jadikanlah diri ini agar sentiasa mendoakan keampunan dan kesejahteraan kepada kedua ibu bapaku Ya Allah"...ameeeennn.

No comments: