Saturday, August 23, 2008

Berkongsi Pengalaman Di Atas Bas


Salam buat semua...

Beberapa bulan lepas semasa bertolak balik ke Kuantan, saya berkesempatan duduk di sebelah seorang brother macho yang berjaket hitam yang rupa parasnya persis hero filem "Kojak". Dia memperkenalkan diri sebagai Abang Ramli, seorang pesara tentera yang kini berkhidmat sebagai trainer di sebuah syarikat pengeluar besi terkemuka di negara.

Hampir tak terkedip mata saya mendengar pengalaman beliau selama 21 tahun di dalam tentera biarpun sedikit persamaan dengan pengalaman ciput saya semasa menyertai PALAPES. Namun suatu yang paling saya tak ingin lupakan adalah pengaman beliau semasa beliau menjadi pasukan pengaman di Timor Timur.

"Kalau dah pi sana, tobat hang sayang gila kat Malaysia....Aku dah pi banyak tempat, dah lama jadi ayska (askar), tapi dah sampai sana aku sendiri pun teriak", kata beliau kepada saya. "Orang sana munduq 100 tahun ke belakang....yang makan orang pun ada Zam", kata Abang Ramli lagi. Dia juga sempat menceritakan bagaimana suasana pergaduhan antara agama yang berlaku di sana yang tak dapat saya ceritakan di sini demi menghormati kerahsiaan.

Abang Ramli sempat juga berkongsi kisah komando Korea di Timor Timur yang bertugas bersamanya. Katanya orang Korea mempunyai tradisi yang cukup pelik, iaitu mereka akan mandi bersama dengan saling menggosok-gosok sabun ke belakang masing-masing. Semuanya akan mandi dalam satu kolam atau satu bilik mandi tanpa sehelai benang pun di tubuh. Abang Ramli yang pada mulanya geli geleman melihat tradisi ini, akhirnya terpaksa juga join sekali demi untuk memudahkan berkerja dengan mereka.

Banyak juga pengalaman beliau yang sempat dikongsikan, bagi saya sesuatu yang cukup bernilai dan takkan dijumpai dalam mana-mana perpustakaan sekalipun. Namun cukuplah sekadar dua kisah tadi yang termampu saya kutip kembali untuk tatapan pembaca abu-alfateh. Kesimpulannya....pengalaman lampau orang lain juga boleh kita jadikan iktibar untuk mematangkan diri sendiri. Namun tak semestinya kita perlu ikuti setiap inci apa jua tindakan orang lain di dalam kehidupan kita....sendiri mau ingatla brader! Sekian wassalam.

1 comment:

Nizam said...

Salam..lama x tgk gambaq asykar pakai loreng ramai2...rasa mcm lama sgt dah tu...aku dok navy ni dah lupa rasa pakai loreng asik pakai putih dan biru ja....Che Ros...dulu asykar la ni tentera....lauk