Tuesday, December 18, 2007

Saham Akhirat Tanpa Keikhlasan

Suasana mesyuarat surau di taman saya semalam agak tegang apabila terdapat dua pihak yang saling menegakkan hujah masing-masing. Satu pihak mencadangkan keseluruhan surau dirobohkan dan pembangunan besar-besaran dilaksanakan dengan sebahagian besar padang permainan di sebelah surau itu terpaksa dikorbankan. Sebahagian besar yang lain lebih bersetuju dengan idea melengkapkan pembangunan surau dan mengoptimumkan ruang yang sedia ada. Pertentangan dua pendapat di atas berlaku antara golongan elit dan mereka yang berpendapatan rendah/sederhana selaku ahli jemaah di surau tersebut. Saya sebagai setiausaha tersepit di celah-celah dua kehendak yang kedua-duanya relevan namun keikhlasannya jauh untuk disamakan.


Keikhlasan yang saya maksudkan pada tajuk ini adalah, apabila pihak pertama hanya akan bersetuju untuk menghulurkan bantuan dana dan buah fikiran andai kata projek pembangunan dibuat secara menyeluruh bukannya sekadar menaik taraf surau yang sedia ada. Pelik sungguh sekiranya ia benar kerana keikhlasan untuk membangunkan surau bukan terletak pada konsep pembangunan namun hasil yang ingin dicapai. Saya yang pada mulanya rasa tersepit, dengan penuh bersemangat menyokong pendapat kedua walaupun di'cop' tidak profesional. Tidak saya nafikan kebolehan para jutera dan golongan elit lain dengan mengemukakan cadangan ini kerana saya sendiri berlatarbelakangkan bidang engineering juga. Namun selalunya kesan sosial dan psikologi kerap dilupakan oleh para profesional ini. Bahkan apabila sikap angkuh yang diperlihatkan, saya jelas ragu pada etika profesional yang diwar-warkan itu.

Apa ertinya profesional ? Adakah dengan bersikap IKHLAS terus dianggap tidak profesional walaupun ia adalah sebuah kejujuran yang berteraskan pada keutamaan yang sewajarnya dilaksanakan. Sebuah padang permainan kanak-kanak di kawasan masyarakat berpendapatan sederhana/rendah ingin dikorbankan demi menambahkan kawasan 'parking' hanya untuk menggalakkan kelas 'elit dan profesional' hadir ke surau menjadi matlamat...agak keterlaluan pandangan ini pada hemat saya.

Mungkin pada mereka yang nilai rumah mencecah jutaan ringgit, yang dilengkapi dengan laman yang luas menghijau, tiadalah ertinya sebuah padang permainan yang tidaklah sehebat mana itu. Lebih elok kawasan tersebut digantikan perpustakaan, gelanggang badminton, atau setidak-tidaknya sesuatu yang bermanfaat untuk kegunaan masyarakat. Namun pada yang tinggal di flat sempit, tiada laman, rumah yang bagaikan kandang lembu atas desakan hidup dan had kemampuan, kawasan hijau itu adalah syurga yang perlu digunakan sebaiknya. Bukan sekadar untuk permainan kanak-kanak, malah orang dewasa juga pasti tenang melihat kehijauan rumput dan ketenangan pohon yang melambai-lambai ditiup angin itu. Untuk menggantikannya dengan sesuatu yang tidak setara malah justifikasinya juga kurang jelas walaupun menggunakan nama agama, amatlah memilukan. Tambahan pula apabila agama sekadar dijadikan alasan untuk pembangunan yang tidak telus dan jelas tiada keikhlasan ini.

Perbezaan pendapat, paradigma, andaian dan keputusan setiap individu adalah terletak pada pengalaman dan nilai hidup yang dipegangnya. Saya berpegang pada prinsip " sifat manusia takkan berubah, tetapi sikapnya takkan berenti berubah" kerana golongan elit, kaya dan sederhana adalah manusia yang semuanya inginkan keharmonian. Namun tafsiran harmoni ini tentunya berbeza-beza pada pandangan mereka, terutamanya apabila posisi manusia itu berubah daripada satu tahap ke satu tahap yang lebih tinggi atau rendah. Oleh yang demikian keikhlasan dalam melakukan sesuatu itu amat penting untuk dinilai samada di dunia lebih-lebih di akhirat kelak.

No comments: