Tuesday, December 4, 2007

Umar Mukhtar, Singa di Padang Pasir


Bagi sesiapa yang pernah menonton filem Lion Of The Desert, pastinya terkesan dengan watak orang tua Badawi bernama Umar Mukhtar dilakonkan oleh Anthony Quinn. Filem ini menceritakan kesungguhan umat Islam menjaga kedaulatan negara dengan melawan pencerobohan tentera Itali di Libya yang dipimpin oleh Jeneral Rodolfo Graziani. Kisah ini berlaku sekitar tahun 1929 sewaktu Itali diperintah oleh pemimpin diktator bernama Benito Mussolini. Filem ini asalnya diharamkan tayangannya di Itali dan akhirnya dapat juga ditayangkan setelah pihak berwajib menyunting babak yang diklasifikasikan mencemar imej tentera dan kerajaan Itali.

Apa yang cukup menakjubkan apabila kita mengikuti kisah sebenar perjuangan Umar Mukhtar ini adalah kegigihan dan keupayaan seorang guru Al Quran yang berumur 67 tahun melawan musuh demi mempertahankan agama. Malah sikap beliau semasa di penjara setelah ditawan oleh tentera Itali juga menakjubkan pegawai yang menyoal siasatnya. Walaupun perit disiksa, beliau hanya membalas dengan membacakan petikan ayat-ayat suci Al Quran dengan air muka yang tenang. Kesabaran dan ketenangan yang ditunjukkan itu mungkin suatu yang terlalu jauh jika diukur dengan sikap kita di hari ini.



Akhir hayatnya sebelum dihukum gantung, beliau telah diminta memberikan kata-kata terakhir yang ingin diucapkannya. Dengan tenang jua, beliau membalas, "Inna Lillahi Wainna Ilaihi Rojiuun". Sebagai mengenang jasa Umar Mukhtar, kerajaan Libya telah mengabadikan wajah beliau pada wang 10 Dinar Libya. Semoga Allah memcucuri Rahmat dan KeampunanNya terhadap As-Syahid Umar Mukhtar, ameeen...

No comments: