Saturday, March 17, 2012

Khutbah Jumaat Kisah Abu Ubaidah Al Jarrah - Tangkap Leleh Beb...

Salam Semua...


Seingat amber, kali terakhir ambe menangis ketika khutbah adalah semasa di Mekah dahulu...Biarpun tak berapa paham isi khutbah, namun emosi khatib menyebabkan ramai yang mengalirkan air mata, termasuk ambe. Setibanya di Malaysia, suasana semasa khutbah Jumaat sangat-sangat berbeza. Biarpun 100% paham apa yang dikhutbahkan, hampir semua yang mendengar akan lena, termasuk ambe...Jika tidak lena sampai mengeroh, sekadar lena-lena ayam. Tak tahulah nak dikatakan makmum atau khatib yang memangnya CAP AYAM!


Namun semalam, ambe sangat tersedu takala mendengar khatib berkhutbah di atas mimbar. Khatibnya pun sangat ambe kenal, Ustaz Hishamuddin dari ECRO (PETRONAS Wilayah Pantai Timur). Beliau berkhutbah dengan bahasa yang sangat lunak dan penuh semangat. Kisah yang dikongsikan juga sangat terkesan sampai ke hati. Antara yang ambe tak dapat nak lupakan adalah kisah berkenaan seorang Sahabat Nabi yang bergelar Abu Ubaidah atau Abu Ubaidillah Amir Al Jarrah, seorang daripada 10 sahabat yang telah terjamin ke Syurga.

Diceritakan ketika pertempuran Badar, Abu Ubaidah telah berjaya menyebabkan beberapa tokoh panglima perang Quraish lari lintang pukang. Begitu gagah beliau bertempur dan nampak seolah-olahnya beliau langsung tidak hiraukan keselamatannya. Namun keadaannya berubah sama sekali apabila Abu Ubaidah berdepan dengan pakcik biasa di kalangan tentera musuh. Beliau pula yang lari lintang dikejar oleh pakcik tersebut sehinggalah sampai di satu kawasan di mana jalannya tersekat. Pakcik itu bertanya, "kemana lagi hendak kau lari, hai Abu Ubaidah?". Abu Ubaidah pun lantas menjawab yang dia taidak akan lari kemana-mana lagi malah akan bertempur dengan pakcik tua tersebut. Akhirnya Abu Ubaidah berjaya menewaskan musuh dihadapannya. Rupanya, Abu Ubaidah lari kerana musuh yang mengejarnya tadi adalah bapa kandungnya sendiri. Musuh yang dibunuhnya itulah ayahnya sendiri...Subhanallah!

Berikutan peristiwa ini, Allah telah berfirman di dalam surah Al Mujadilah ayat 22, yang ertinya:

"Engkau tidak menemukan kaum yang beriman kepada Allah dan hari kiamat yang mengasihi orang-orang yang menentang Allah SWT dan Rasulullah, walaupun orang tersebut ayah kandung, anak, saudara atau keluarganya sendiri. Allah telah memetri keimanan di dalam hati mereka dan mereka dibekali pula dengan semangat. Allah akan memasukkan mereka ke dalam syurga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai, mereka akan kekal di dalamnya. Akan menyenangi mereka, di pihak lain mereka pun senang dengan Allah. Mereka itulah perajurit Allah, ketahuilah bahwa perajurit Allah pasti akan berjaya."



Ujian sebegini tidak berlaku kepada kita, malah ujian yang jauh lebih kecil pun kita masih lagi "tergagai". Sungguh berkatnya saya disempatkan mendengar khutbah pada tengahri Jumaat kelmarin. Sungguh berkatnya khatib yang berkhutbah, sungguh berkat pula masjid yang memanggil khatib tersebut. Insya Allah selepas ini, saya berazam untuk lebih kerap ke Masjid At Taqwa di Batu Enam biarpun jaraknya 4 kali ganda daripada masjid yang berdekatan. Sekian dahulu, Wassalam.

Nota : Kepada yang berminat membaca kisah tentang Abu Ubaidah boleh sahaja bertanya lanjut Pakcik Google. Antara yang saya ketemukan adalah seperti link di bawah: Selamat membaca...



1 comment:

Anonymous said...

Greetings from Carolina! I'm bored at work so I decided to browse your blog on my iphone during lunch break. I love the info you provide here and can't wait to
take a look when I get home. I'm shocked at how fast your blog loaded on my cell phone .. I'm not even using WIFI, just
3G .. Anyhow, good site!

Here is my site; diets that work fast for women