Thursday, October 6, 2011

Susah Pun Ada Makna...Apadia?


Salam semua...

Katakanlah satu hari anda mendapat berita kematian seorang saudara terdekat. Katakanlah juga anda sebenarnya sedang terfikir untuk meminta bantuan kewangan daripada arwah. Mood anda pun mulalah bertukar ke daripada harap ke ratap. Kemudian anda pun berkunjung ke rumah keluarga arwah bagi meringankan beban psikologi mereka sambil turut bertahlil bersama. Tetiba sebelum bertolak pulang anda diberi satu sampul yang katanya telah diamanahkan arwah untuk diserahkan kepada anda setelah beliau tiada. Dengan muka 'welfair' menerima sampul tersebut tanpa banyak soal dan terus pulang ke rumah.

Sampai di rumah, setelah dibuka sampul misteri itu anda terkejut beruk...Isinya adalah surat geran tanah suku ekar yang dihadiahkan oleh arwah kepada andabag. Mood anda terus berubah dari ratap ker mantappp...Biarpun anda tahu arwah memiliki banyak tanah, namun anda langsung tidak menyangka akan diberikan sebidang tanah secara percuma. Anda tidur awal malam itu dan mulalah memuji-muji arwah di dalam hati, terasa bagaikan bulan jatuh ke riba.

Keesokan harinya anda terus ke lokasi di dalam geran tanah untuk melihat kawasan tersebut. Alangkah terkejutnya anda melihat tanah itu berada di lokasi yang amat strategik dan pasti mahal sekali harganya...Kali ini anda melompat kegirangan dan mood anda sekali lagi bertukar dari mantap ke 'melantun-lantun', Wohaaa (ayat standet dari blog kereta mayat)

Bagitulah halnya kehidupan dunia kita. Setiap ujian besar atau kecil, ada hikmah tersembunyi yang selalunya kita tidak sedari. Hanya setelah kita mengubah cara kita melihat ujian tersebut, melihat dengan rangka yang lebih besar barulah jelas hikmahnya. Semakin besar rangka penglihatan kita, semakin besar hikmah yang kita tafsirkan. Dengan mengubah cara melihat sesuatu ujian, kita sebenarnya mampu mencorakkan mood kehidupan. Semua orang inginkan mood yang melantun-lantun, namun masih melihat dunia dari bawah tempurung.

Cubalah fikirkan beberapa ujian yang pernah berlaku di dalam kehidupan anda dan fikirkan pula sebarang hikmahnya...Jika hikmahnya masih mendapat sebidang tanah, teruskan renungan anda. Jika hikmahnya sampai kepada alam akhirat, syurga dan kasih sayang Ilahi, emm anda bolehlah tiduk nyenyak dengan mood yang melantun-lantun. Sekian dahulu, wassalam.



No comments: