Monday, October 31, 2011

Seloka Malam Selasa: Melihat dengan hati...


Salam semua,

Saya dan isteri kini sedikit debar dan gelabah. Bayi ketiga kami yang mengikut jangkanya seorang puteri Insya Allah. Isteri saya akhirnya memilih untuk bersalin di Kedah. Biarpun pada asalnya Kuantan menjadi pilihan nombor wahidah...

Betapa tidaknya kerana pembantu warga Kemboja yang dinanti tak kunjung tiba. Dek masalah birokrasi angkara rakyat Malaysia durjana...Ada kita terima, takda kita Redho.

Mungkin ada baiknya kami tidak dibantu, biarpun fikiran sedikit semak membayangkan penat yang bakal menunggu. Dengan dua lelaki pun kami adakalanya terbuntu, inikan pula ditambah lagi satu.

Saya melihat hikmah di sebalik semua ini, saya cuba melihat dengan hati. Barangkali Allah yang Esa ingin mendidik kami, agar lebih pandai dan tekun mengatur strategi.

Menjaga anak perempuan sudah semestinya tak sama dengan anak lelaki. Bagi kami pengalaman ini adalah yang pertama kali. Begitu juga bagi kaum keluarga di sebelah lelaki. Insya Allah kami bakal memecah tradisi.

Ya, keluarga sebelah saya belum pernah mendapat cucu perempuan. Semua anak emak segak dan tanpan. Hingga ke cucu pun semuanya perlu dikhatan. Pagi main kejar-kejar, malam sambung berlawan.

Kepada semua rakan dan taulan, ku pohon doa kesejahteraan dari kalian. Agar bayi dan emaknya selamat dibidan, biarpun si ayah masih berjauhan. Dari jauh aku berdoa, agar Allah merahmati kami sekeuarga. Bertambah rezeki bertambah bahagia, menyambut bayi yang dinanti semua...Sekian dulu seloka malam selasa...wassalam.

No comments: