Sunday, June 28, 2009

Imunisasi...Pemulihan atau Industri?

Salam semua...

Dah lama sebenarnya saya nak buat satu posting berkaitan baik buruknya mendapatkan suntikan vaksin. Namun dek kerana terfikir, saya bukanlah jenis manusia yang suka membuat kajian ilmiah, saya kendurkan dahulu niat tersebut sehinggalah dah hampir setahun berlalu. Hampir 12 bulan lepas Reezam, seorang kawan saya di Kulim menelefon bertanyakan sebarang petua atau doa untuk anaknya yang demam tak kebah selepas di'cucok' imunisasi bulan yang ke-18. Pelbagai cara telah beliau usahakan untuk mengatasi masalah kesihatan anaknya yang datang silih berganti. Sejak daripada peristiwa itulah saya mula menelaah di Youtube...

Biarpun bacaan di Youtube bukanlah setaraf belajar dengan seorang guru mursyid, jauh sekali untuk saya yakini seratus peratus kebenarannya...saya tak boleh nak menolak 100% kandungannya. Dari Youtube jugalah saya mengetahui bahawa satu dunia dah dikelentong hidup-hiudp oleh Amerika dan konconya berhubung isu Pemanasan Global (satu isu yang saya sangat yakini mengarut sejak lama dahulu).

Sesungguhnya semua kuasa besar dunia moden ini bergantung kepada ekonomi! Bagi mereka ekonomi ada Tuhan! Mereka ini menguasi dunia dengan pegangan ekonomi mereka dan pengawalannya secara berleluasa (termasuklah dengan kuasa undang-undang) agar diterima pakai oleh manusia lain. Mungkin sahaja kita adalah antara manusia lain yang masih lemah pengetahuan (teknologi dan sebagainya) dan percaya bulat-bujur-melintang dengan apa sahaja isu yang dilagukan oleh puak 'dajjal' ini. Kesannya..habis duit sedunia dibelanjakan kepada sesuatu yang entah betul entahkan tidak....ala-ala membeli barangan "Direct Selling" la jugak.

Kembali kepada tajuk imunisasi, saya harap pembaca sekalian dapat berlapang dada dengan pandangan alternatif daripada Dr Leonard Horowitz. Isu ini dibawa sebagai pertanyaan yang perlu dicari sendiri jawapannya, samada pembaca nak percaya atau tidak...terpulanglah. Bacalah daripada sumber alternatif, lihat dari pelbagai sudut, berdoalah agar diberikan petunjuk dan akhirnya yakinlah dengan suara hati anda...Wallahua'lam dan wassalam.

Selamat bersiaran dan teruskanlah menelaah....

No comments: