Thursday, June 18, 2009

Baik dan buruknya Sampah...


Salam semua....

Terkejut beruk peminat politik satu Malaysia apabila Tn Guru Mursyidul Am menyebut "sampah" semalam. Namun saya sebenarnya masih men'sampah' dengan masalah sampah sebenar yang masih gagal diselesaikan oleh kerajaan negeri Kedah. Bagi pembaca yang masih tak paham maksud saya, sila rujuk ke link 1 dan link 2.

Mungkin bagi sesetengah orang, soal sampah bukannya perkara besar, tak perlu disegerakan....terpulanglah. Jangan sampai ada yang di'tong sampah'kan nanti bila PR13 sudahlah. Teringat pula saya kisah seorang rakan yang pernah bekerja dengan Alam Flora sebelum berkhidmat di Penang Port dahulu. Suatu hari, keretanya secara kebetulan mengikuti sebuah lori sampah maka si isteri terus mengeluarkan komen negatif perihal bau daripada lori tersebut. Sahabat saya dengan tenang menjawab, "Busuk-busuk pun, sampah ni la yang duk jadi sumber rezeki kita dulu". Hebat juga falsafah kawan saya sorang ni....tahap wali!

Akhir kata, saya tak berniat menyinggung mana-mana pihak dan tak pula nak menyokong sesiapa. Sampah tetap sampah, biarpun ia memberi manfaat kepada golongan tertentu. Sebagai Muslim, saya dipertanggungjawabkan untuk menjaga kerbersihan diri dan alam sekitar maka sampah perlu dibuang seadanya. Samada sampah di Bandaraya Aloq Setaq mahupun "sampah" yang TGNA maksudkan, tolonngggglah sesiapa yang berkaitan tengok-tengokan yer! Sekian wasalam.

No comments: