Wednesday, June 3, 2009

Mari kita lihat siapa yang kena ....



Salam semua,

Jika anda perlu memilih seorang ketua daripada 8 orang yang sahabat di dalam gambar di atas, yang mana satukah agaknya menjadi pilihan hati anda? Untuk makluman, kesemua mamat ni adalah sama bijak, terkedepan, jurus dan berkepimpinan. Mungkin ada yang berkata nanti "Lantaklah! Kalau sekadar mai cerita ja, Pekan Rabu pon belambak"...(bak kata orang Kedah)

Saya nak kongsikan suatu kisah yang berlaku semasa menjadi panel penemuduga anggota bomba di pelabuhan. Semua yang hadir temuduga sudah lulus 5 ujian fizikal termasuklah mengangkat berat, naik tangga, panjat tali, menjulang tangga dan berenang. Akhirnya saya mendapat ilham untuk membuat keputusan berdasarkan contoh tulisan mereka...Rasionalnya, ciri fizikal mereka hampir kesemuanya sama, mereka juga telah lulus kesemua ujian fizikal. Saya cuma perlukan satu ciri tambahan iaitu kebolehan menulis untuk mencatat buku log harian, agar semua di balai faham aktiviti yang dicatatkan.

Menjelang musim muktamar PAS kali ini, banyak la pulak berkumandang di sana sini suara yang mengkritik dan memuji terhadap individu tertentu. Namun banyak yang lebih bersifat sumbang dan lebih 'sensasi' daripada realiti. Tak pasti yang mana satu betulnya atau yang direka-reka. Sebagai pembaca, janganlah pula kita terlalu cepat membuat keputusan hanya berdasarkan cerita-ceriti ini. Lidah yang bercakap tak bertulang, tangan yang menulis fitnah, tak makan saman. Nasihat saya, berhati-hatilah...(saya memilih untuk tidak meletakkan sebarang link kepada tulisan yang berbaur fitnah ini)

Kesimpulannya, kita tak boleh menilai seseorang berdasarkan apa yang dilihat dan apa yang digambarkan oleh orang lain kepada kita. Kita perlu menilai seseorang itu berdasarkan kerja buatnya dan rasionalkan dengan apa tugas yang patut mereka jalankan kemudian hari. Jangan pula nanti ada yang terpaksa membaling dadu bak kata Pak Brahim Pendek, "Mari kita lihat, siapa yang kena...".
Kepada semua perwakilan, saya doakan selamat bermuktamar dan selamat memilah pemimpin. Sekian dahulu, wassalam.

3 comments:

Shahar M. Shariffudin said...

idea melihat kepada tulisan tangan seseorang sebagai ciri tambahan kepada ciri-ciri sediada memberikan inspirasi la...

Abu Alfateh said...

Salam bro...

Uik cam tergantung jer ayat nie? Ada tambahan kut...

Shahar M. Shariffudin said...

nanti 'cek' sambung lagi no...