Monday, June 8, 2009

Mari 'Muqobalah' dengan Amerika pulok...

Audience members listen to a translation through headphones as U.S. President Barack Obama speaks at Cairo University on June 4.


Salam semua....

Tajuk di atas hanyalah cetusan hati penulis setelah kalahnya Abang Mat di dalam pemilihan tempoh hari seperti yang diduga ramai pihak sedari awal. Terlepas lagi peluang penulis nak mendengar celoteh Abg Mat sebagai Timbalan Presiden selepas tak kesampaian mendengar syarahannya di Parlimen. Biarlah Abang Mat tak bergelar ulama, tak juga diterima sebagai ahli dalam bidang profesional...namun lubang hidungmu tetap menjadi pooojaan hatiku.

Cukuplah dengan soal pemilihan pemimpin, saya nak kongsikan secebis kisah yang berlaku di Mesir pada 4 Jun yang lalu. Berlaku suatu peristiwa yang jarang-jarang didengari oleh anak Melayu dulu, kini dan harapnya tidaklah selamanya. Seorang Presiden kepada sebuah negara yang amat tidak popular di kalangan umat Islam telah membicarakan ucapan dan petikan Ayat Suci yang hanya popular di bibir umat Islam. Terdapat pelbagai reaksi daripada pertubuhan Islam seluruh dunia berhubung peristiwa ini, samada yang bersifat pro dan kontra. Namun saya menyeru semua pembaca agar membuat penilaian sendiri dan cuba renungkan apa yang tersurat dan kalau boleh yang tersirat. Kalau nak lebih jelas lagi, ajaklah sesapa yang patut untuk ber'Muqobalah' dengan Barack Obama selepas ini yer...Selamat bersiaran, wassalam.






No comments: