Thursday, May 21, 2009

Ada apa dengan RM1.3 juta....?

Salam semua....

Minggu lepas semasa berbual-bual dengan sepupu sebelah isteri di Jitra, dia sempat berkongsi sebuah kisah perihal seorang VIP yang terkenal seantero Malaysia. Sepupu saya ini bekerja sebagai penyelia projek untuk kerja-kerja baik pulih di rumah hartawan belionar tersebut. Sebagai anak jati Kedah, dah jadi suatu kelaziman bagi anak Kedah jika menceritakan sesuatu, pasti dengan bersungguhnya ala-ala pulun tahap gaban.

"Hang agak-agak berapa harga pintu rumah dia?", tanya beliau kepada saya sambil tersengeh dan mengangguk-angguk. "Tah la...dalam 20 ribu la kot, pintu rumah nak mahai tera mana sangat", saya membalas dengan muka toyo."Banyak la 20 ribu hang, 1.3 juta!"

Erkkk....saya terus menghirup kopi biarpun langsung tak terasa dahaga. Di dalam hati, saya berkata sendirian, "Murahnya harga duit bagi orang berada, mahalnya harga kesenangan bagi si papa". Ya Allah jauhkanlah diri ini daripada menjadi golongan yang boros berbelanja, Ya Allah jauhkanlah juga diri ini daripada menjadi golongan yang kedekut menderma...ameen. Sekian dahulu wassalam.

No comments: